Overslaan en naar de inhoud gaan

Animo uitbesteding IP­diensten gering

De Centra voor Werk en Inkomen (CWI) namen vorige week formeel hun nieuwe lokaal en ‘Wide Area’ IP­netwerk in gebruik. Een netwerk waarvan het beheer volledig is uitbesteed aan Versatel. Dit telecombedrijf verzorgt over het netwerk tevens de IP­telefonie voor circa duizend werkplekken verdeeld over elf van de in totaal 130 CWI­vestigingen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Ook Equant ving deze week een grote vis. Het telecombedrijf sloot een vijfjarig contract voor het beheer van de lokale en verbindingsnetwerken van honderd wereldwijd verspreide vestigingen van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken. Cisco, de leverancier van de IP­ telefoniesystemen, beweert dat bedrijven zo’n 15 tot 20 procent van hun netwerkkosten kunnen besparen door uitbesteding van het beheer van IP­netwerken en diensten, zoals IP­telefonie. Cisco baseert zich op cijfers van marktonderzoeker Gartner. Niet te springen Toch staan Nederlandse bedrijven niet te springen om het beheer uit te besteden, zo blijkt uit onderzoek van IDC. Bijna 60 procent van de top5000 Nederlandse bedrijven zegt het uitbesteden van netwerkbeheer niet te overwegen. Slechts 16 procent laat op relatief grote schaal activiteiten opknappen door een of enkele externe partijen. Slechts 2 procent van de ‘veeluitbesteders’ zoekt voor elke activiteit steeds de beste aanbieder. Uit het IDC­onderzoek blijkt dat personele problemen bij uitbesteden het grootste obstakel vormen. Bij uitbesteding valt een deel van de taken van de IT­afdeling weg terwijl de werknemers niet mee kunnen of willen verhuizen naar een nieuwe werkgever. Verder vrezen de IT­managers de controle over de infrastructuur kwijt te raken en in een inflexibele situatie te belanden. Zij hebben dan ook vaak voorbeelden van slechte ervaringen uit het verleden paraat. Desondanks verwachten telecombedrijven een groei in dit type dienstverlening. De budgetten van IT­afdelingen staan onder druk en organisaties, met de financiële instellingen en de overheid voorop, besluiten dat zij hun aandacht liever richten op de kernactiviteiten dan het investeren in ICT­kennis. Ommezwaai De leveranciers van netwerkapparatuur bereiden zich voor op deze ommezwaai in de markt. Cisco besteedt nu al tussen de 20 en 30 procent van zijn budget van 3,3 miljard dollar voor onderzoek en ontwikkeling aan de netwerkdienstenaanbieders. Dat percentage stijgt naar 40 procent, zegt Mark Kummer, Cisco’s Europees directeur serviceprovider channel. "Netwerkaanbieders moeten zich door de veranderende marktomstandigheden wel transformeren van leveranciers van ‘pijpen en minuten’ naar echte dienstverleners." Ook Cisco’s concurrent Juniper sorteert voor op het aanbieden van dienstverlening. Daartoe voerde het bedrijf onlangs een wijziging uit aan het besturingssysteem Junos, wat netwerkaanbieders beter in staat stelt diensten met toegevoegde waarde te creëren en zo extra omzet te genereren. Juniper richt zich met een speciaal partnerprogramma op het ontwikkelen van diensten voor de kleinzakelijke markt op basis van MPLS­ gebaseerde IP­infrastructuur. Juniper schat op basis van gegevens van onderzoeksbureau CIMI dat de telecomindustrie alleen al in Nederland met dergelijke diensten de komende vier jaar 242 miljoen euro extra omzet kan behalen. Volgens onderzoek van JPMorgan zou in 2006 ruim 41 procent van de inkomsten van telecombedrijven bestaan uit het verlenen van datadiensten. De verbindingen tussen filialen van hetzelfde bedrijf en met telewerkers zien bedrijven als het meest geschikt om uit te besteden. Verder staat ook de netwerkbeveiliging hoog op het lijstje. IDC en JP Morgan verschillen nogal in hun cijfers over de bereidheid van bedrijven IP­telefonie uit te besteden. De eerste marktvorser concludeert dat zo’n 8 procent van de bedrijven zijn IP­telefonie extern wil laten beheren, terwijl uit onderzoek van JPMorgan blijkt dat de helft daartoe geneigd is. Volumevoordelen De CWI toont zich tevreden over de bereikte resultaten. De kostenbesparingen manifesteren zich door de mogelijkheid tussen alle vestigingen gratis te kunnen bellen. Bovendien kan beter gebruik gemaakt worden van volumevoordelen omdat het uitgaande verkeer van de filialen wordt gebundeld. Op het beheer van het telefoniesysteem bespaart CWI echter het meest. Omdat de organisatie streeft naar uniforme functionaliteiten op alle locaties, betekende een voorgenomen wijziging vaak een bezoek van een monteur aan alle vestigingen om de lokale bedrijfscentrale aan te passen. Illustratief was het uitschakelen van het wachtmelodietje dat het nieuwe telefoonsysteem ingebouwd had en dat door veel klanten als irritant werd ervaren. De wijziging kon in de nieuwe situatie met één telefoontje centraal worden geregeld, zegt de woordvoerder.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in