Overslaan en naar de inhoud gaan

Arbeidsmarkt fnuikt ambities van ‘internetbureau’ Design IT

Focussen op technische expertise. Dat is volgens oprichter en directeur Juriaan Pinkse het geheim van het succes van Design IT uit Leusden. Design IT werd in 2000 opgericht en noemt zichzelf een “full service internet bureau”. Het houdt zich vooral bezig met drie activiteiten: de ontwikkeling van websites en webapplicaties, implementatie van CMS-systemen en online marketing.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Pinkse: “Als we een website, een ecommerce-omgeving of een CMS bouwen, doen we meestal zelf de ontwikkelingskant van de implementatie, terwijl de vormgeving van de websites wordt uitbesteed.”
Die benadering lijkt succesvol, want sinds de oprichting kan Design IT elk jaar een paar medewerkers aan de loonlijst toevoegen. Design IT staat ook in de juiste lijstjes, zoals de Deloitte Fast 50 en de Emerce top 100 waar het de eerste plaats in de categorie websitemanagement behaalde. Ook staat het in de ranglijst van het bedrijvennetwerk Skillcity van snelste IT-groeiers in de regio Amsterdam-Utrecht.
Hoewel Design IT zegt zich sterk op technische expertise toe te leggen, bestaat een van de drie activiteiten van het bedrijf toch uit online marketing, een niet al te technische bezigheid. Pinkse: “Dat is de kleinste activiteit van Design IT, maar deze hangt nauw samen met de techniek. Je succes bij zoekmachinemarketing hangt bijvoorbeeld af van de technische opbouw van de website. Daartegenover staat dat we bij campagnes voor e-mailmarketing samenwerken met partners.”
Welke argumenten hebben organisaties om met het bedrijf in zee te gaan? Pinkse: “Het kan zowel gaan om het opzetten van nieuwe activiteiten als om het besparen van kosten. Bij een groter project, waarbij de orderverwerking volledig via internet is opgezet, is het bijvoorbeeld voorgekomen dat we 2 fte’s hebben bespaard.” Tot de systemen die Design IT ontwikkelt kunnen ook intranetten worden gerekend en oplossingen waarbij een integratie met backoffice-omgevingen wordt verzorgd.
De klanten van Design IT zijn in meerdere sectoren te vinden, met een sterke nadruk op het bedrijfsleven. Zo kan Design IT het Algemeen Dagblad, CWI, Vodafone, Organon en Ebbinge tot zijn referenties rekenen. Bij zijn implementaties werkt Design IT vooral met de CMS-pakketten Dynamicweb en Tridion, waarbij het voor dat laatste pakket veel maatwerk en consultancy verricht.
Design IT beleefde in de periode 2002 tot en met 2006 een groei van 290 procent, dwars door de ICT-crisis heen. Pinkse zegt: “We hebben al die tijd nauwelijks acquisitie hoeven te doen. Al onze klanten kwamen via via.” Design IT heeft nu vijftien medewerkers en hoewel het bedrijf geen uitspraken doet over de cijfers, kan daaruit worden afgeleid dat de omzet ongeveer 1 miljoen euro bedraagt. Toch kan toekomstige groei worden beperkt door de krappe arbeidsmarkt. Zo wil Pinkse aan het eind van het jaar op ongeveer twintig medewerkers zitten, maar: “We moeten steeds meer uitgeven aan werving en selectie, omdat we vooral complexe projecten doen waarvoor ervaren mensen nodig zijn. Deze zijn erg schaars waardoor we nu al regelmatig opdrachten moeten weigeren.”In opdracht van Architectenweb ontwikkelde Design IT een nieuwe site met onder meer een GeoSearch-optie.

CMS-pakketten: Dynamicweb en Tridion vullen elkaar aan
Design IT maakt gebruik van twee CMS-pakketten, Dynamicweb en Tridion, die elk hun sterke en zwakke punten hebben. Zo wordt Dynamicweb gezien als een schaalbaar CMS-pakket dat voor zowel kleine als grote projecten inzetbaar is. Het programma kent sterke design- en presentatiemogelijkheden. In recente versies van Dynamicweb wordt de standaard-XML beter ondersteund, onder meer door eenvoudige toepassing van RSS (een XML-implementatie) mogelijk te maken. Daarnaast zijn de nieuwe versies meer toegespitst op de mobiele wereld en zijn de Flash-mogelijkheden verruimd.
Tridion, voluit SDL Tridion R5, is een zeer zwaar pakket met dure licenties. Het pakket wordt vooral voor zeer zware maatwerkapplicaties bij internationale organisaties ingezet. Tridion wordt door de leverancier aangeboden als een gereedschap voor “global web content management”. Hierbij wordt de OneWeb-strategie benadrukt, waarbij dezelfde boodschap aan klanten in meerdere talen en langs meerdere kanalen overgebracht moet worden. Het pakket zou ideaal zijn voor het onderhouden van wereldwijde merken in lokale markten en biedt een sterke vorm van “procesbeheer” om het doorvoeren van wijzigingen vloeiend te laten verlopen. De nieuwste versie van Tridion zou ook uitgebreide mogelijkheden bieden voor “online self help”, waarbij traditionele vormen van ondersteuning vervangen worden en kosten worden bespaard.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in