Bedrijfssoftware wordt duurder
Vanaf 1 januari 2009 zullen alle SAP-gebruikers met een onderhoudscontract moeten overstappen op Enterprise Support. Deze in maart aangekondigde – duurdere – supportvariant zou oorspronkelijk alleen voor nieuwe klanten (en die van het overgenomen Business Objects) verplicht worden, maar SAP heeft zich kennelijk bedacht.Voor bestaande klanten kan de verandering een onaangename verrassing opleveren. Enterprise Support kost jaarlijks 22 procent van de aanschafkosten van de licentie (na kortingen); de huidige supportvarianten Basic Support (waarvoor de meeste klanten kiezen) en Premium Support kosten respectievelijk 17 en 22 procent. De Nederlandse SAP-gebruikers zijn begin juli op de hoogte gesteld. Gebruikersvereniging VNSG toont zich bij monde van voorzitter Tonnie van der Horst “bijzonder onprettig verrast. De gebruikersverenigingen waren in internationaal verband met SAP in discussie. Wij vonden dat de nieuwe versie van Solution Manager voor alle klanten beschikbaar moest komen en dat oudere versies van SAP (4.6C en 4.7) langer ondersteund zouden moeten worden, maar dat dit gepaard zou gaan met een verhoging in het onderhoud van bijna 30 procent, daar hebben we niet om gevraagd.” Van der Horst vindt dat SAP de toegevoegde waarde van de stap niet goed lijkt te kunnen uitleggen, terwijl klanten ondertussen de huidige ROI-berekeningen in de prullenbak kunnen gooien. “Het lijkt erop dat SAP simpelweg meer winst wil maken over de rug van haar klanten.”De gedwongen overstap zal niet in één keer plaatsvinden. Klanten zullen vanaf deze maand al van de 24x7-ondersteuning van Enterprise Support gebruik kunnen maken en vanaf januari hogere bedragen gaan betalen. De prijsverhoging wordt daarbij in stappen doorgevoerd, van 18,4 procent in 2009, 19,8 procent in 2010 en 21,4 procent in 2011, naar 22 procent in 2012. Voor de MaxAttention-klanten van SAP – zo’n 170 grote bedrijven wereldwijd – is de verhoging niet relevant. Analist Ray Wang van Forrester Research denkt dat de zet van SAP met drie dingen te maken heeft. Allereerst is er de toegenomen complexiteit van het gebruikerslandschap en de overstap naar SOA’s. De andere twee redenen zijn puur financieel van aard. De uitrol van de SaaS-variant Business ByDesign heeft vertraging opgelopen en dat slaat een deuk in de potentiële omzetgroei. Daarnaast heeft Oracle (dat al jaren op een onderhoudstarief van 22 procent zit) bij monde van topman Larry Ellison verkondigd te streven naar een winstmarge van 50 procent en een jaarlijkse omzetgroei van 20 procent. SAP moet iets doen om in Ellisons spoor te blijven. Die strijd is mogelijk door de forse uitdunning van de concurrentie in de afgelopen jaren, denkt Wang. Dat Oracle onlangs zijn BI-software aantrekkelijker prijsde voor het MKB, ondersteunt die veronderstelling; daar is de concurrentie immers wel stevig.Klanten kunnen volgens Wang wel voordeel hebben van de extra’s van SAP’s Enterprise Support, maar de meeste klanten maken momenteel zelfs maar beperkt gebruik van de ondersteuning die het goedkopere Basic Support biedt. Analiste Jane Disbrow, die namens Gartner veel licentieonderhandelingen met SAP en Oracle volgt, ziet de kosten van bedrijfssoftware over de breedte stijgen. “Er zijn nog maar heel weinig organisaties die een geheel nieuw systeem aanschaffen. Dus de leveranciers kijken naar de bestaande klantenbasis om hun omzet te verhogen.” Disbrow vindt het niet vreemd dat SAP voor hetzelfde percentage kiest als Oracle. “De onderhouds- en supportomzet is bij beide bedrijven uitermate winstgevend. Bij Oracle is de marge daarop 85 procent! Dat wil SAP natuurlijk ook.” Disbrow denkt ook dat het gebrek aan concurrentie na de marktconsolidatie in de ERP-sector een rol speelt in de prijsverhoging van Oracle. “Maar de kortingen die bij licentieonderhandelingen voortdurend worden gegeven, blijven wel hoog, vooral als Oracle en SAP tegen elkaar concurreren.” De basis voor die kortingen is met de recente verhoging (half juni) van Oracle’s licentieprijzen wel flink verhoogd. Zo ging een CPU-licentie voor de Oracle-database in prijs omhoog van 40.000 naar 47.500 dollar. De verhoging heeft ook te maken met Oracle’s uniforme prijsbeleid, zegt Disbrow. “Er geldt wereldwijd één prijs in dollars, waardoor bijvoorbeeld in de eurolanden relatief hoge kortingen werden bedongen.”Weinig alternatievenERP-klanten hebben nauwelijks alternatieven voor de dure support van Oracle of SAP. En met SAP’s aankondiging de stekker te trekken uit zijn supportdochter TomorrowNow (die vooral ondersteuning voor de software van PeopleSoft en JD Edwards geeft), is de keus nog beperkter. Rimini Street, opgericht door de van TomorrowNow afkomstige Seth Ravin, biedt wel bijvoorbeeld PeopleSoft- en JD Edwards-support – voor pakweg half geld – en heeft in mei support aangekondigd voor de R/3-versies van SAP. Gartner-analiste Jane Disbrow ziet beperkingen. “Die partijen hebben de broncode niet in eigendom, dus ze kunnen eigenlijk alleen updates doen die klanten nodig hebben om oudere versies draaiende te houden. Dat kan een weloverwogen keuze zijn.”