Overslaan en naar de inhoud gaan

Belangstelling voor E-billing stijgt

Bluem profileert zich als Application Service Provider (ASP). De klanten van het Amersfoortse bedrijf hoeven niet in hardware te investeren. Alle documenten komen op servers van Bluem te staan. Dat biedt naast gemak, ook nieuwe mogelijkheden voor persoonlijke dienstverlening en communicatie op de site van de organisatie.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Bluem is anderhalf jaar geleden al begonnen, maar heeft zeker een jaar nodig gehad voor ontwikkeling. Sinds kort maken twee Nederlandse bedrijven gebruik van de diensten. Rieko Kester, manager business development, wil echter nog geen namen noemen. “We zijn met meer klanten in gesprek”, zegt hij. De belangrijkste overweging voor bedrijven om over te gaan op e-billing of online-documentpresentatie is de besparing op kosten voor het afdrukken en verzenden. Kester benadrukt dat e-billing en online-documentpresentatie niet het oude EDI (Electronic Data Interchange) vervangen. “EDI is bedoeld voor transacties tussen grote partijen. Bij e-billing moet je denken aan rekeningen voor telefonie, energie, hypotheken en dergelijke of aan bankafschriften.” Volgens Kester hoeft het niet alleen te gaan om business to consumer-toepassingen. “Heineken stuurt bijvoorbeeld nog vaak rekeningen per fax aan horecaondernemers, dat zou straks ook elektronisch kunnen.” Toch streeft het bedrijf niet naar een papierloos kantoor. Bluem is zelfs een samenwerkingsverband aangegaan met print- en mail-bedrijven AddComm en Scan Laser. In de praktijk blijkt vaak dat de behoefte aan papier in een bepaalde vorm blijft bestaan. Ook KPMG Consulting werkt samen met Bluem. Het adviesbureau wil klanten van Bluem ondersteunen bij het verbeteren van het integrale order to cash-proces. Bluem heeft nog weinig concurrentie. De enige partij die zich ook met e-billing bezighoudt is Privver van de TPG Groep. Casema, KPN Telecom, Univé, Nuon en de SNS Bank hebben bij Privver hun rekeningen online gezet. Ook Greenpeace en het Nederlandse Rode Kruis hebben zich bij Privver aangesloten. Via de betaalfunctionaliteit van Privver (iAccept) kunnen donaties worden overgemaakt. Tussen Privver en Bluem bestaan belangrijke verschillen. Bleum integreert zijn toepassingen in websites van zijn klanten, terwijl Privver samenvattingen biedt van rekeningen in een universele postbus. Nadeel van deze aanpak is dat klanten amper op de website van de leverancier komen. Het systeem van Bluem biedt meer mogelijkheden voor klanten om de rekeningen te analyseren of om rekeningen op te splitsen. Kester verwacht dat een groot deel van de zakelijke facturen binnen drie tot vijf jaar elektronisch beschikbaar gesteld zullen worden aan klanten. Volgens onderzoekbureau Ovum zullen in 2005 in Europa minstens 6 miljard rekeningen online gepresenteerd worden. Kester: “Een belangrijke markt wordt de gezondheidszorg, daar rouleert nog erg veel papier.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in