Ben pareert kritiek op rapport Kema over kwaliteit netwerk
Telfort en Dutchtone spreken van ‘wonderlijke’ conclusies en een suggestieve marketingcampagne die Ben vervolgens op de onderzoeksresultaten baseerde. Ben wijst alle beschuldigingen over manipulatie van de onderzoeksresultaten van de hand. Woordvoerder Henny van der Heijden verwijst naar de onafhankelijkheid van Kema die de onderzoeksresultaten valideerde. Bovendien beschuldigt hij op zijn beurt Telfort en Dutchtone van het verhullen van hun eigen onderzoeksgegevens. “Ons onderzoek is openbaar. Ik wil met iedereen in discussie over de meetmethoden en de resultaten. Als ik echter bij de andere operators vraag onze conclusies te weerleggen met hun eigen gegevens krijg ik geen gehoor. ” Ben publiceerde twee weken geleden een onderzoek naar de kwaliteit van de netwerken van de vijf GSM-aanbieders. De metingen deed Ben zelf en liet het onderzoek valideren door Kema. Telfort en Dutchtone veronderstellen dat Ben in het eigen onderzoek selectieve routes gereden zou hebben om de dekking te testen. Ook zou eigen onderhoud zijn stopgezet tijdens de metingen om het aantal mislukte gesprekken zo laag mogelijk te houden. “Dit doe je gewoon niet,” stelt Telfort-woordvoerster Ina Van der Meulen. “We komen langzamerhand in een volwassen markt waarin de kwaliteit van de netwerken steeds dichter bij elkaar komt te liggen. Dan is het niet fair om op deze manier te communiceren met de consument.” Volgens de belbedrijven laat iedereen, behalve Ben, externe bureau’s de kwaliteit van het eigen netwerk en dat van de concurrenten meten. “Ofschoon de onderzoeken op details wel eens wat verschillen, zijn de trends duidelijk. Het onderzoek van Ben valt hierbij echt uit de toon”, stelt Hugo van Bergen, woordvoerder van Dutchtone, die verder geen gekissebis wil over onderzoeken. Alle drie de relatieve nieuwkomers op de GSM-markt, vestigen hun hoop op het initiatief van de Consumentenbond. Die organisatie gaat in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, TNO en de vijf belbedrijven onafhankelijke rapporten publiceren over de netwerkkwaliteit gebaseerd op gestandaardiseerde metingen. In juni moet de eerste proefbeoordeling zijn afgerond.