Breedband ondanks succes geen vetpot
In absolute aantallen is Duitsland van nummer laatst op de eerste plaats gekomen dankzij de enorme vlucht die de uitrol van ADSL heeft genomen.
Eind dit jaar hebben naar verwachting een miljoen Duitse huishoudens een snelle internet-verbinding via ADSL.
In het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk worden de breedbanddiensten als homeshopping en -banking, voornamelijk aangeboden via digitale televisie. In Engeland ontvangt 30 procent van de huishoudens digitale televisie, terwijl nog geen half procent een internetaansluiting heeft via kabel of ADSL. Het aantal breedbandaansluitingen in de zeven landen groeit overigens met meer dan 200 procent per jaar.
Toch schetst de Monitor een somber beeld. De hooggespannen verwachtingen die de markt vorig jaar nog koesterde over content als bron van inkomsten zijn omgeslagen in het nuchtere besef dat de trekker van breedband niet de speciale content is maar het gemak van ’always-on’, ’flat-rate’ en het snel kunnen verzenden en ontvangen van bijvoorbeeld MP3-bestanden. Mediabedrijven beschouwen de breedbandmarkt als te gering voor speciale investeringen.
De Monitor, die medio 2001 is geijkt, constateert afgeblazen overnames, faillissementen in de contenthoek en kabel- en telecombedrijven die zich terugtrekken op hun corebusiness: het bieden van infrastructuurdiensten.
Het faillissement van Cistron, het vertrek van Bredband van de Nederlandse markt en de existentiële crisis van Excite@Home waren bij het opstellen van de monitor nog niet aan de orde. Het vooruitzicht blijft somber: de prijzen die telco’s en kabelaars rekenen voor toegang komen onder druk door toenemende concurrentie. Er moeten alsnog alternatieve inkomsten worden aangeboord.