Overslaan en naar de inhoud gaan

Breedbandtestgroep wil ‘actie’

In oktober houdt het projectbureau Kenniswijk op te bestaan om het stokje over te geven aan een BV waarin overheid en deelnemende bedrijven zich op de praktische uitvoering van het Kenniswijkexperiment gaan storten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

In november moet een demonstratiecentrum de deuren openen, waar de burgers uit de wijk zich een idee kunnen vormen wat zij op termijn in hun eigen huis kunnen verwachten. “Als het gaat om breedbandaansluitingen constateren wij dat er nog geen spade de grond in is gegaan”, zegt Mark van Abbe van het communicatiebureau dat in Eindhoven/Helmond het publiek warm moet maken voor de diensten. “Zo’n 83 duizend mensen staan te trappelen van ongeduld maar wij kunnen hen nog vrijwel niets kunnen laten zien”, vertelt hij teleurgesteld. De vorming van de publiek-private samenwerking had al tien maanden geleden een feit moeten zijn. Als reden van de vertraging wijzen verschillende betrokkenen op het grote aantal partijen dat deelneemt in de vorming van de BV. Bovendien moest een aantal goedkeuringsprocedures worden doorlopen in de Tweede Kamer en in Brussel, die een vaste looptijd kennen. “Bovendien stel je in zo’n project een scherpe planning op met deadlines om partijen onder druk te zetten niet bij voorbaat al voor vertraging te zorgen”, vergoeilijkt Jan Wester die namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat het project begeleidt. Van de 100 miljoen gulden die V&W eerder dit jaar beschikbaar stelde om het project vlot te trekken, gaat 30 miljoen naar het stimuleren van de vraag. Belangstellenden kunnen zo’n 1000 gulden subsidie krijgen als zij een symmetrische 10 Mbps-aansluiting bestellen. Van Abbe: “Maar dan moet wel iemand dat kunnen aanbieden.” De malaise waarin de infrastructuurleveranciers als KPN en UPC terecht zijn gekomen, heeft geen effect op de investeringsbereidheid van deze partijen, verzekert Wester. “Wij merken dat telecombedrijven allerlei projecten op de lange baan schuiven, maar breedband niet. Dit experiment achten zij cruciaal voor hun toekomst. De huidige bedrijfsmodellen veranderen. Niet langer beheersen zij de hele keten. In kenniswijk kunnen zij ervaring op doen met de nieuwe zakelijke verhoudingen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in