Overslaan en naar de inhoud gaan

Carrière

Jonge IT’ers willen een uitdagende baan, carrière maken, meer vrije tijd, flexibele arbeidstijden en ruimere mogelijkheden aandacht te besteden aan het gezin, constateert WIRTSCHAFTSWOCHE.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Young professionals moeten kieskeuriger zijn bij het kiezen van een werkgever. Ze dienen goed na te gaan of de onderneming waarbij ze solliciteren wel voldoende ontplooiingsmogelijkheden en loopbaanontwikkeling biedt, vindt het Amerikaanse CIO Magazine. Het lijkt wel of de tijd sinds 1999 heeft stilgestaan. Tot dan konden jonge werknemers eisen stellen. Voor iedereen leek er plaats te zijn in de automatisering. Net afgestudeerd, en het maakte niet uit waarin, werden jonge mensen met open armen ontvangen bij de soft- en hardware-industrie om in een mum van tijd op pad te worden gestuurd als sales representative. Jonge mannen in veel te strakke pakken werden – zonder ooit een bedrijf van binnen te hebben gezien – verhuurd als consultant. Dat was toen. Inmiddels verschillen de salarissen in de automatisering niet veel meer van die andere bedrijfstakken, zegt COMPUTERWOCHE. Salarisverhogingen van 30 procent bij het veranderen van werkgever komen nauwelijks meer voor. Lucratieve secundaire arbeidsvoorwaarden zijn verleden tijd. En bij het kiezen van een werkgever is bescheidenheid gepast. In elk geval voor degenen die niet over aantoonbare IT-kwaliteiten beschikken. Dat een studie musicologie een entreebewijs was voor een baan in de IT-dienstverlening was een jammerlijke vergissing. Niet de jonge werknemers stellen nu de eisen, maar de werkgevers. Zij verlangen deskundigheid. En ze zijn niet bereid daar zelf voor te betalen. De scholings- en opleidingsbudgetten zijn drastisch ingekrompen. De enige IT-sector die een flinke groei zal vertonen is de uitbesteding. Outsourcing is de Pavlov-reactie van de automatisering. Als het economisch wat minder goed gaat, komen de interne IT-afdelingen onder druk te staan. De directies moeten bezuinigen en beginnen weer te kakelen over ‘terug naar de kernactiviteiten’. Veel ondernemingen noemen onder de druk van kostenbesparingen IT geen kernactiviteit meer en willen hun loonlijst verkorten door werkzaamheden uit te besteden. Zo ging het tien jaar geleden en zo gaat het nu. De uitbestedingsmarkt groeit in drie jaar tijd van 56 miljard dollar naar 175 miljard, zegt onderzoeksbureau BUTLER. Is dat goed? Nee, dat is een ramp. Het gezwatel over terug naar de kernactiviteit is vooral een negatief gegeven. Uitbesteding vergroot de afstand tussen automatisering en onderneming. Het maakt het veel moeilijker ondernemingen met behulp van ICT efficiënter en effectiever te maken. Het vermindert de betrokkenheid van het management bij automatisering. De groei van outsourcing zorgt wel voor werkgelegenheid. Overigens niet het soort werkgelegenheid waarnaar hierboven zo wordt uitgekeken. Werken in het uitzendwezen betekent veelal opgesloten raken in een specialisme, hoppend van project naar project. Kun je daarmee een bliksemcarrière maken? Waarschijnlijk niet. Maar goed, het aantal noten op zang van de young professionals was ook wel erg hoog opgelopen. De verhouding van vraag en aanbod maakt, door de bank genomen, de IT’er tot een gewone beroepsbeoefenaar. Uitgezonderd voor de briljantjes die en technisch onderlegd zijn en over de kwaliteit beschikken de mogelijkheden van automatisering te benutten voor het verbeteren van de bedrijfsresultaten. Voor hen ligt een bliksemcarrière en weinig vrije tijd in het vooruitzicht.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in