CARRIERESPECIAL Wervingsstunts: hoeft niet, werkt wel
Het bedrijf achter deze en andere Max Cornelisse-virals is IT-dienstverlener Info Support uit Veenendaal, dat meer studenten en net afgestudeerde IT’ers wil interesseren voor een baan. Het bedrijf koos voor de onconventionele weg en staat daarin niet alleen. Conventies doorbreken lijkt de trend in wervingsland anno 2008. Talloze kleine guerrilla-acties, uitdagende prijsvragen en spraakmakende campagnes à la Joost (van Inter Acces) en Max Cornelisse maken duidelijk dat bedrijven de grenzen van de ethiek moeten opzoeken om nog op te vallen. Autootje van de zaakNeem nou Calco IT, dat dit najaar flink wat reuring veroorzaakte met de actie Zero to Hero. Begin september verscheen er een strip in Amersfoortse huis-aan-huisbladen. Tegelijkertijd reden er twaalf bussen rond in de stad. Die verwezen naar Calco’s website. Doel? Zo’n honderd IT’ers op 20 september naar een Amersfoortse Suzuki-dealer lokken. Daar zouden de besten worden beloond met een contract en een nieuwe leaseauto, een Suzuki Swift. Er kwamen 140 aanmeldingen binnen, zeventig mensen deden de analytische test. Uiteindelijk werden er zestien nieuwe contracten uitgedeeld. De gelukkigen kregen geen echte Suzuki Swift maar... een schaalmodel.Recruiter Clemens Albrecht van Calco IT licht toe: “Wij zoeken al een halfjaar 150 nieuwe helden voor ons Masterclass-traject. We hebben voor deze aanpak gekozen omdat we IT-talent niet op universiteiten maar tussen de bevolking denken te vinden. Die bul zegt niet alles. Met een redelijk hbo-werk- en denkniveau kunnen mensen bij ons succesvol worden, mits ze leergierig, communicatief vaardig, representatief en flexibel zijn. Van zero’s – mensen waarbij alles nog mogelijk is – willen wij hero’s maken.”De allerbesten naar huis sturen met een schaalmodel van de beloofde auto, kun je dat wel maken? Albrecht: “Ach, wij hebben het juist ‘over the top’ willen trekken, zodat het grappig werd. Het gaat die mensen niet om de auto. Ze zien een auto soms zelfs als een kostenpost of hebben zelf een auto die ze niet kwijt willen. Bovendien: bij elk IT-bedrijf kunnen ze een leaseauto krijgen. Bij ons ook hoor. Ze krijgen die Suzuki Swift als ze hun proefperiode doorkomen. En als ze na het Masterclass-traject in dienst willen, mogen ze een duurdere leaseauto uitzoeken. Om kort te gaan: ze kiezen voor ons vanwege onze opleidings- en carrièrekansen.” Slimme actie van Calco IT? We informeren bij Ludwig Hoeksema, bij Berenschot belast met strategisch personeelsmanagement. Hoeksema: “Calco mikt op een breed publiek van hbo’ers en degenen die hun opleiding niet hebben afgemaakt. Deze mensen krijgen de kans dit alsnog te doen. Het bedrijf triggert autoliefhebbers, dat is duidelijk, niet degenen die gaan voor een Porsche 911 maar voor een Suzuki Swift, een eenvoudige, degelijke auto. Ik heb het gevoel dat deze doelgroep secundaire arbeidsvoorwaarden nogal belangrijk vindt. De vraag is of ze een baan in de IT ook belangrijk genoeg vinden.” Wat vindt Hoeksema van de recalcitrante filmpjes van Max Cornelisse? “Erg leuk! Of ze goed gekozen zijn is een ander verhaal. Je triggert jonge, wilde creatieve-lingen die uitdagingen zoeken en zich weinig aantrekken van de heersende conventies. Als dat de doelgroep is die het bedrijf zoekt, en als het bedrijf zich realiseert dat deze doelgroep veel tijdsinvestering vraagt, dan is het een prima campagne. Maar misschien heeft het bedrijf wel een totaal andere uitstraling dan het filmpje. De afstemming klopt lang niet altijd.”2000 euroWellicht heeft het geestelijke brein achter Max Cornelisse, HR-manager Herman Gerdsen van Info Support, de plank misgeslagen. Gerdsen: “Nee hoor. Het ligt genuanceerder. We wilden een hype creëren. Dat is aardig gelukt. De vijf filmpjes werden meer dan tien miljoen keer bekeken en haalden verschillende tv-programma’s. Op YouTube zie je dat de link met ons bedrijf niet sterk is. Dat hebben we bewust gedaan, want jongeren houden niet van reclame. Maar je kunt wel degelijk doorklikken naar www.itafstuderen.nl of www.infosupport.nl. Dat hebben meer dan honderdduizend mensen gedaan. Op deze zakelijke websites vindt de schifting plaats. Degenen die spanning en vertier zoeken, zijn snel weg. Degenen die zich verder willen ontwikkelen, gaan door. Wij hebben tweehonderd mensen gesproken.”Wat hebben de filmpjes gekost? Gerdsen: “Sinds augustus 2007 hebben we 75.000 euro in deze campagne gestoken, inclusief gerelateerde marketing. De lay-out van de filmpjes is bijvoorbeeld gebruikt in brochures voor hbo’s en universiteiten, zodat studenten weten dat Max bij ons hoort. Tegenover die 75.000 euro staat dat we veertig studenten en afgestudeerden hebben binnengehaald. De ‘cost of hire’ bedraagt dus ruim 2000 per persoon. En die starters blijven gemiddeld acht jaar in dienst. Niet slecht toch?”Hoe dan ook: Max is gek. Niet alleen in de IT heeft de gekte toegeslagen, ook in andere branches is het showtime. Marketeer gezocht? Vliegtuigje met sleep boven Lowlands! Automonteur gezocht? Filmpje over goedgelovige concurrenten op YouTube! Saleskanjer gezocht? Op pad met recruitmentcamper én megafoon! Aandacht trekken is het devies. Tandje bijzettenDes te opmerkelijker is het dat sommige IT-bedrijven extreme acties nog steeds weten te omzeilen en desalniettemin groeien. Neem bijvoorbeeld Login Consultants, dat dit jaar van 110 naar 140 medewerkers gaat. Bij Login Consultants worden bonussen verstrekt tot 3000 euro aan medewerkers die een nieuw personeelslid aanbrengen. Recruiter Mark Grootings stelt dat de vergoedingen voor werving- en selectiebureau’s veel hoger liggen. Bovendien kennen die de bedrijfscultuur minder goed dan eigen medewerkers, die precies weten wie bij het bedrijf past qua technische kennis en persoonlijkheidsstructuur. Het bedrijf zet verder in op de eigen recruitmentwebsite www.wannabeahero.nl (voor stagiairs, starters en professionals) en op sociale onlinenetwerken, om technici met een goed inhoudelijk verhaal te triggeren. Login Consultants haalt de wervingsdoelstellingen dit jaar “min of meer”. Grootings realiseert zich dat er in 2009 een tandje bij moet om ook dan weer dertig tot veertig professionals te vinden. Hij is realistisch: “Werven op LinkedIn en Xing is geen wondermiddel meer. Volgend jaar gaan we dus alles verder uitbouwen, want er valt nog meer uit te halen. We linken onze recruitmentstrategie aan alle bedrijfsprocessen, zoals training en opleiding. Verder krijgen we er een extra recruiter bij en gaan we deelnemen aan evenementen en carrièrebeurzen. We stoppen met advertenties in dagbladen, vakbladen en huis-aan-huisbladen en gaan heel gericht online adverteren in combinatie met bannercampagnes. Dat alles ter consolidatie. Want als we ook in 2009 willen groeien, moeten we echt opvallen. Ook wij zullen straks onze toevlucht moeten zoeken tot spectaculaire acties.”Andere boegMultinational Logica gelooft niet in spectaculaire acties. Het bedrijf gooit het over een heel andere boeg. HR-directeur Theo Borgert: “Wij hebben elf vestigingen in Nederland, veel meer dan even grote concurrenten. We zitten altijd dicht bij de klant én medewerker. Aangezien de files alleen maar langer worden, hebben we een enorme pre op de arbeidsmarkt. Met ruime thuiswerkmogelijkheden proberen we onze mensen om de files heen te laten werken.” Logica krijgt tussen 700 en 1400 goede cv’s per maand binnen, genoeg om aan de instroombehoefte te voldoen. Nieuwe medewerkers komen voor 35 procent uit de netwerken van eigen mensen, die premies en bonussen krijgen voor het aanbrengen van goede kandidaten. Verder wordt er geworven via jobsites, ‘goeroebijeenkomsten’, netwerkborrels voor oud-medewerkers – “Is het gras daar echt groener?” – en advertenties. Borgert: “In de arbeidsmarktcommunicatie richten we ons niet op functies maar op thema’s: pensioenen, biometrie, ruimtevaart, automatisering in de energiesector of mobiel betalingsverkeer. Dat spreekt veel meer tot de verbeelding. We nemen IT’ers serieus. We geloven niet in gerommel en getrommel of twee leaseauto’s. Met goede arbeidsvoorwaarden, ruime ontwikkelingsmogelijkheden en uitdagende opdrachten willen wij ons onderscheiden. Daar doen we geen concessies in.”Bedrijven die niet de creativiteit bezitten om iets leuks te bedenken, kunnen ook met de HR-afdeling in overleg hoe ze het verloop kunnen proberen te drukken. Deze strategie spreekt Ludwig Hoeksema het meest aan: “Het verloop in de IT bedraagt 10 tot 15 procent. Dat past weliswaar bij het grow or go-beleid van de consultancy, waar veel IT-bedrijven uit voortkomen, maar ik vraag me af of dat nog wel nodig is in een markt met steeds meer langetermijncontracten en relaties met klanten. Als je met goed werkgeverschap het verloop omlaag brengt, hoef je minder agressief te werven.”