Overslaan en naar de inhoud gaan

CGEY broedt op m-commerce-incubator

“We gaan niet wachten op UMTS”, zegt Mark Hoogenboom, mede-auteur van het boek ‘de Mobiele Samenleving’ en werkzaam bij IT Strategy van CGEY. Hij wijst erop dat i-mode van NTT Docomo in Japan uitstekend werkt op basis van een mix van GSM, GPRS en internet.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Maar in Europa is er nog geen platform zoals i-mode. Dat is voornamelijk een gevolg van de versnippering van de telecomketen, alhier. NTT Docomo beheerst de hele keten zelf, van de ontwikkeling van de handset tot en met het aanbieden van applicaties. Rondom NTT Docomo bevindt zich een wolk van kleine bedrijven die de ene na de andere toepassing voor mobiel internetten verzinnen, net als de dotcom-startups dat deden en deels nog steeds doen voor e-business. Verplicht concurreren In Europa zijn er nauwelijks m-commerce-nerds, die dromen van de killer application voor mobiel internet. Want er is geen uniform platform. De verschillende telco’s zijn verplicht met elkaar te concurreren en bouwen daarom ieder apart hun eigen UMTS-netwerk. Ook de handsetbouwers als Nokia, Ericsson en Siemens kunnen niet worden betrapt op samenwerking. “Toch zal dat uniforme platform er ook in Europa komen”, zegt Hoogenboom. “De enorme investeringen van de telco’s moeten binnen afzienbare tijd geld gaan opleveren en dat kan niet zonder m-commerceplatform, zoals e-business niet zonder het internetplatform tot stand was gekomen.” De eerste tekenen van alliantievorming zijn zichtbaar in de recent aangekondigde samenwerking van Ericsson en Sony, een handsetbouwer en een contentleverancier. En ook bij aanbieders van mobiele telefonie is het een komen en gaan van potentiële fusie- of overnamepartners als KPN, NTT Docomo, Vodafone, Libertel en Orange. Hoogenboom: “Alles wijst op consolidatie. Het is slechts een kwestie van tijd want een situatie met vijf of meer aanbieders in één land die allemaal met producten als Vizzavi of MInfo komen, is onhoudbaar.” In de begintijd van het world wide web was er net zo’n onhoudbare situatie met talloze e-mailprogramma’s die nauwelijks met elkaar konden communiceren en nu allemaal ter ziele zijn. Ook ‘Het Net’, een afgescheiden internet, was een doodgeboren kindje. Aan de gang Zolang dat platform voor mobiel internet ontbreekt, is het feitelijk onmogelijk startups in m-commerce aan de gang te helpen. Wat wél kan, is zo’n incubatormodel voorbereiden. Want op het moment dat de eerste tekenen van commercieel haalbare m-commercetechniek zich aandienen, zullen talloze ideeën opborrelen. “Daarom werk ik aan het beschrijven van het ondernemingsmodel dat het meest geschikt is voor m-commerce”, zegt de 25-jarige Dimitri Mayer, student bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, bezig aan zijn afstudeerproject onder begeleiding van Hoogenboom en CGEY. Over enkele maanden moet hij klaar zijn. Ondertussen legt Hoogenboom contacten met bedrijven uit de hoek van de telco’s, handsetbouwers en contentleveranciers. “Ook een verzekeringsmaatschappij kan zo’n leverancier van inhoud zijn”, zegt hij. Big Brother Mayer kan zich bijvoorbeeld een autoverzekeringsproduct voorstellen waarbij de premie afhankelijk is van iemands rijgedrag. Via een openstaande verbinding tussen auto en verzekeraar wordt ‘life’ geregistreerd hoe hard iemand rijdt, in welk risicogebied hij zich vaak bevindt en of hij veel korte of juist lange ritten maakt. Natuurlijk roept dit associaties op met Big Brother. “Je moet mensen daarom altijd een ontsnapping bieden, al kan je daaraan wel een prijsprikkel hangen.” Dat is zo’n aspect van een ondernemingsmodel waar Mayer naar zoekt. Mobiel internet kan altijd aan staan, maar mensen moeten kunnen ontsnappen aan de applicatie. Merkloos Een ander aspect is ‘white labeling’. Diensten die worden ontwikkeld voor mobiel internet moeten merkloos zijn, zodat het merk er later bij het aanbieden aan kan worden toegevoegd. Een mobiel verzekeringsproduct kan bijvoorbeeld aangeboden worden door Aegon of de Amersfoortse. In beide gevallen is het in essentie hetzelfde, maar krijgt het van de verschillende merken een andere servicegraad, imago en prijs. White labeling zou ook toegepast moeten worden bij producten van financiële dienstverleners, een belangrijke applicatie in mobiel internetten, zoals bijvoorbeeld recent door ING Bank is onderkend. De bank geeft een half miljoen mobieltjes weg aan klanten die voldoen aan een bepaald profiel. Met die telefoons kan men bijvoorbeeld de prepaid-kaarten opwaarderen. Als applicatie voor mobiel internet voldoet het niet aan het principe van white labeling. Het is alleen voor ING-klanten en de telefoons zijn slechts geschikt om een bepaald type kaart op te waarderen. Beveiliging Naast de ontsnappingsmogelijkheid en white labeling is beveiliging een derde aspect waar een ondernemer in m-commerce niet omheen kan. Hoogenboom: „We moeten niet dezelfde fout maken als bij e-business, waar we eerst de dienst aan hebben geboden en daarna pas serieus bezig zijn gegaan de beveiliging van transacties tot stand te brengen.” Over enkele maanden is Mayer’s ondernemingsmodel voor m-commerce af en kan Cap Gemini Ernst & Young zijn rol als moderator en integrator inrichten. Daarna zal CGEY zijn netwerk, consultants en software beschikbaar stellen aan een incubator waarin de hele keten van mobiele datacommunicatie vertegenwoordigd moet zijn. Het wachten is op de startups. Zolang er geen werkbaar platform is, staan die echter nog niet, zoals bij e-business, aan de poorten te rammelen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in