Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar: Voor mekaar

Telfort bestaat dit jaar tien jaar. “De verjaardag wordt officieel op de symbolische datum 10-10-2006 gevierd”, zo laat een persbericht ons weten. Da’s mooi. Telfort werd destijds opgericht door BT en de NS en was na KPN en Libertel de derde telefoonaanbieder op de Nederlandse markt. En wat er daarna gebeurde? Naamswijzigingen, via O2 naar de beurs, uiteindelijk daar ook weer van af, vervolgens diverse overnames en nu viert het bedrijf gewoon weer als Telfort straks zijn tienjarig bestaan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Maar wel als dochter van KPN, wat marktwerking al niet vermag. Met dus een geschiedenis van naamsveranderingen; peperdure campagnes om dat aan het publiek uit te leggen; wisselende eigenaren; een beursuitstapje dat kennelijk om bedrijfseconomische redenen noodzakelijk was; afscheid van de beurs dat kennelijk ook om bedrijfeconomische redenen noodzakelijk was en nu een zelfbedacht verjaardagsfeest met de pakkende titel ‘tien jaar goed voor mekaar’.
Dat geldt zeker voor sommige betrokkenen, die aan dat hele proces, dat veel met zakendoen en weinig met telefonie te maken had, een goed gevulde portemonnee hebben overgehouden. Telfort noemt zichzelf dan ook ‘een vitale organisatie die snel op marktontwikkelingen inspeelt’. En de klanten: die zijn al die tijd meeverhuisd naar en meeverkocht aan steeds andere eigenaren met andere namen. Zo bezien lijkt het bijna een gunst dat ze de afgelopen tien jaar nog wel in staat zijn gesteld af en toe een belletje te plegen en sinds vorig jaar een landelijk dekkend mobiel breedbandnetwerk kunnen gebruiken.
In het kader van de festiviteiten is het Nederlands Kampioenschap SMS-en al achter de rug. Het wachten is nu op de ‘speciale aanbiedingen’ voor de klanten. De feestwebsite is op dat punt nog geheel leeg. Leerlingen van de bovenbouw van de lagere scholen kunnen nog een gooi doen naar een schaatsles van Team Telfort, maar dan moeten ze wel op 10 oktober jarig zijn. Dat moet qua marketingkosten te overzien zijn. Zolang KPN het goed vindt kan het bedrijf nu aankoersen op de vijftiende verjaardag. Maar in de telecomwereld weet je het nooit.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in