Coöperatie Wigo4it aan de slag
De vereniging, die na een aanloop van twee jaar september 2007 formeel is opgericht, beweegt zich op het vlak van werk, inkomen, zorg en inburgering en richt zich in eerste instantie op digitale dienstverlening en uitkeringssystemen.
Na een marktconsultatie najaar 2006 besloten de vier gemeenten af te zien van aanbesteding van nieuwe systemen, waaraan vooral Rotterdam en Amsterdam behoefte hebben. Ze kozen ervoor bestaande spullen van Amsterdam en Den Haag ook naar andere Wigo4it-leden te brengen. Het gaat respectievelijk om RAAK (Re-integratie, Activering, Afspraken en Klantmanagement) dat inmiddels in Rotterdam draait en later in Utrecht wordt geïmplementeerd, en Socrates (Sociale dienst Cliënt Registratie Afhandeling Toekenning Expertise Systeem), dat in het najaar in Rotterdam moet draaien. De aanbesteding richt zich op doorontwikkeling van beide systemen die dan Wigo4it-breed worden ingezet. Men wil driemaal vier mantelcontracten afsluiten voor projectmanagement en ‘informatieconsultancy’, voor architectuur en voor beheer. Zes contracten zijn voorzien voor ontwikkeling.
Leveranciers van socialedienstsystemen als Centric en Getronics PinkRoccade volgen de operaties van Wigo4it met argusogen. Doel is, aldus het aanbestedingsdocument, “als één partij optreden, maar vooral om ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken”. Het moet een “kenniscentrum en beheerorganisatie voor de informatievoorziening” van de vier sociale diensten worden. Volgens Wigo4it profiteren “alle partijen” daarvan, namelijk: “G4, overige gemeenten, de ketenpartners en burgers”. Gewerkt wordt op twee locaties. In Utrecht zitten beleid, innovatie en bedrijfsvoering en Den Haag is de plek “waar de ICT Services worden ontwikkeld, beheerd en geëxploiteerd”. Het verenigingsbestuur bestaat uit de directeuren van de sociale diensten en laat zich bijstaan door een adviesraad voorgezeten door Gerrit Zalm. Er wordt een fors bedrijf opgetuigd. Onder een tweehoofdige directie werken naast de afdelingen ‘Strategie & Innovatie’ en ‘Coördinatie Implementatie’ drie afdelingen aan ontwikkeling en beheer. ‘Informatie Management’ omschrijft Wigo4it als “het facilitair bedrijf” en als “single point of entry/exit van de Wigo4it ICT afdeling naar opdrachtgevers”. De afdeling ‘Onderhoud en Ontwikkeling’ geldt als “ontwikkelstraat […] verantwoordelijk voor alle ontwikkelingsactiviteiten van systemen die binnen Wigo4it in eigendom beheerd en ontwikkeld worden”. En ‘Productie’ is de ‘servicestraat’, waar zijn ondergebracht “de Servicedesk naar de gebruikers van Wigo4it systemen, Applicatie Beheer en Hosting en Technisch beheer van Wigo4it systemen”.
Volgens algemeen directeur Jan de Kleuver zijn de ICT-afdelingen van de sociale diensten nu in ‘transitie’. Ze blijven verantwoordelijk voor informatiebeleid en implementatie; dat onderdeel blijft lokaal. Amsterdam en Rotterdam zetten gemeentebrede taken in een shared service center op concernniveau. ICT’ers die zich met primaire processen bezighouden, gaan over naar Wigo4it. Ondernemingsraden worden binnenkort geïnformeerd. “Het is een stapsgewijs traject”, zegt De Kleuver, die als indicatie voor de personeelsomvang van zijn organisatie “60 à 100 man” noemt.