Overslaan en naar de inhoud gaan

CRM ís helemaal niet mislukt

Vorig jaar was naast het inklappen van de vele dotcom-initiatieven ook het jaar van de waarheid voor customer relationship management-projecten. Gartner kwam met de mantra van de ‘seventy percent CRM failure’. In artikelen en op conferenties is dit langdurig gaan rondzingen. Dit heeft het imago van CRM geen goed gedaan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Redenen voor het falen van projecten zijn er te over: verwachtingen van projecten worden niet waargemaakt, de datakwaliteit is sterk onvoldoende, verkoopafdelingen gebruiken de applicaties niet, interne processen zijn onvoldoende op orde, het managementteam houdt zich afzijdig, men wil teveel tegelijk doen. Maar het beeld dringt zich wel op dat de technologie niet de hoofdoorzaak is van het falen. Sterker nog, ICT valt eigenlijk weinig te verwijten; de softwareproducten zijn in orde en de implementaties zijn ook goed verlopen. Toch vielen de verwachte voordelen van CRM-oplossingen tegen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in