Datapakhuis helpt in strijd tegen fraude
Gedraagt een gebruiker zich beduidend anders dan volgens het standaard profiel mag worden verwacht, dan is er mogelijk fraude in het spel. De exploitant van het netwerk kan deze gegevens gebruiken om eens nader onderzoek te doen naar het belgedrag van bepaalde abonnees. Met het nieuwe systeem is al een uitgebreide praktijkproef gehouden bij telefoonmaatschappij Far EasTone, een grote aanbieder op het eiland Taiwan. De analyse van de gesprekken leverde een lijst van verdachte telefoontjes op, waarvan een deel na onderzoek inderdaad betrekking bleek te hebben op fraude. Door er in een zeer vroeg stadium bij te zijn, kon de schade tot een minimum worden beperkt. Wanneer iemand net een telefoonabonnement heeft afgesloten en vervolgens dag na dag lange gesprekken naar het buitenland voert, is er mogelijk iets aan de hand. Het kan gaan om een persoon die anderen tegen contante betaling van zijn telefoonaansluiting gebruik laat maken, om vervolgens na een paar weken met de noorderzon te vertrekken. De telefoonrekening wordt dan uiteraard niet betaald, waardoor de telefoonmaatschappij met een forse schadepost blijft zitten. De meest maatschappijen willen liever niet zeggen hoeveel schade zij lijden door dit soort praktijken. Uit internationaal onderzoek kan wel een schatting worden gemaakt. Deze komt neer op 1,5 tot zo’n 5 procent van de totale omzet van de maatschappijen, die verloren gaat door fraude. In geld uitgedrukt betekent dat een bedrag van meer dan twintig miljard dollar op jaarbasis. Grote aantallen Bij het detecteren van fraudeurs moet het systeem grote aantallen gegevens tegelijk verwerken. Bovendien moet dat snel gebeuren, het liefst direct nadat de gesprekken in kwestie zijn gevoerd. NCR heeft hiervoor speciale software geschreven, die gebruik maakt van de snelle hardware van het Teradata gegevensopslagsysteem. De informatie wordt vanuit de telefooncentrales direct doorgesluisd naar en data warehouse. Deze gegevens worden dan verwerkt met behulp van statistische routines. Eventueel is het systeem ook in staat om een legitieme gebruiker van een telefoon erop te wijzen dat van zijn toestel misbruik wordt gemaakt. Bijvoorbeeld doordat de buren de lijn hebben afgetapt. Zo’n tap kan met behulp van meetinstrumenten worden vastgesteld. Het waarschuwen van de abonnee voor misbruik dat door derden wordt gemaakt kan ook worden gezien als een vorm van klantenbinding. “Het is inderdaad een vorm van Customer Relationschip Management (CRM). Je haalt de banden met je gebruikers aan en je attendeert ze op misstanden waar ze misschien anders zelf de schuld van zouden krijgen”, aldus David Hawley, analist van de Yankee Group. Probleem Fraude wordt niet alleen gepleegd bij telefoonbedrijven, ook de uitgevers van credit cards en andere dienstverleners hebben er over te klagen. Uit een onderzoek van het E-Commerce Fraud Prevention Network blijkt dat de helft van de bij die organisatie aangesloten bedrijven zich zorgen maakt over misbruik. Het Network heeft bijna duizend leden, bedrijven die hun diensten aanbieden via de elektronische weg. Een enquête onder de leden wees uit dat meer dan de helft van de respondenten bang is dat zij via het netwerk worden bestolen. Wel zijn de leden ervan overtuigd dat er adequate hulpmiddelen zijn om fraude de kop in te kunnen drukken. Ongeveer 70 procent vertrouwt op beveiligingstechnieken. Voor 10 procent van de deelnemers aan de enquête is online fraude de grootste zorg die ze kennen. En 36 procent vindt het wel een probleem, maar dan eentje dat niet al te groot is. Maatregelen Veel leden van het Network vertrouwen op software waarmee de adresgegevens van klanten kunnen worden gecontroleerd. Deze software maakt een kruiskoppeling tussen een aantal bestanden, waaruit moet blijken of een opgegeven adres ook het juiste is. Een ander veelgebruikt hulpmiddel is het terugbellen van degene die een bestelling doet, om op die manier zijn of haar identiteit vast te kunnen stellen. Sommige bedrijven zien meer in een controle achteraf, dus nadat de koop is gesloten. Een ander effectief middel is een elektronische zwarte lijst, een bestand met namen en adressen waarmee het bedrijf geen zaken meer wenst te doen. Een aantal bedrijven heeft zijn hoop gevestigd op een neuraal netwerk, een zelflerende module die in staat moet zijn om frauduleus handelen te detecteren op het moment waarop dat plaatsvindt. Deze techniek staat nog in de kinderschoenen en de online ondernemers moeten er nog niet al te veel van hebben.Uit de enquête bleek dat maar 12 procent van de bedrijven gebruik zou willen maken van zo’n neuraal netwerk.