Overslaan en naar de inhoud gaan

De nieuwe professional werkt voor zichzelf

Genoemde eigenschappen gelden voor alle nieuwe professionals, ongeacht leeftijd en soort dienstverband. De nieuwe professional wil eigen verantwoordelijkheid, zoekt diepgang en zingeving in zijn werk en heeft behoefte aan transparantie en openheid. Hij reflecteert op zijn eigen rol en op die van de leidinggevende én hij wil betekenisgevend leren van werksituaties.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De nieuwe professional wil er toe doen. Van zijn leidinggevende verwacht hij dat hij ruimte krijgt in zijn werk en dat hij deze naar eigen inzicht en draagkracht kan invullen. De nieuwe professional werkt bij voorkeur vanuit de eigen drijfveren aan zelfbepaalde doelen.

Uit het onderzoekt blijkt ook dat het lijkt dat de nieuwe professional wel de lusten maar niet de lasten wil hebben van zijn rol. Onderzoeker Lidewey van der Sluis: "De arbeidsrelatie wordt door hem niet langer gezien als een ruilrelatie van arbeid en kapitaal. De nieuwe professional lijkt een werkrelatie vooral te beschouwen als een constructie met een toename van de eigen waarde en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt als leidend oogmerk. In ruil voor tijd wordt er gewerkt aan de eigen ontwikkeling." De klassieke economische gedachte dat de organisatie ook baat heeft bij de arbeidsrelatie en dat die baten een afspiegeling zouden moeten zijn van het salaris en andere beloningen die de nieuwe professional ontvangt, lijkt geen redenering meer te zijn van deze tijd. De nieuwe professional wil middels een arbeidsrelatie zijn talenten kunnen ontwikkelen en daardoor zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Hij verwacht dat zijn werkgever hem daarin haast onvoorwaardelijk faciliteert.

Deze houding van de nieuwe professional heeft consequenties voor de werkgever. De werkgever keert de nieuwe professional namelijk salaris en andere vergoedingen uit om vanuit die ruil een bijdrage aan het organisatieproces te leveren en om van toegevoegde waarde te zijn voor de organisatiedoelstellingen.

Werkgevers kunnen profiteren van de focus en houding van de nieuwe professional als zij deze verschuiving naar het individuele belang in arbeidsrelaties herkennen en erkennen. Organisaties die zich bezinnen op de wederkerigheid van arbeidsrelaties en de belangen van beide partijen daarbij in acht nemen, zullen hun arbeidsmarktcommunicatie en interne organisatiebeleid daarop kunnen aanpassen. Hierdoor zullen er beter gebalanceerde en duurzamere arbeidscontracten ontstaan met een hogere productiviteit, lager ziekteverzuim, minder verloop, en meer arbeidsvreugde tot gevolg.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in