De peiling: Wie moet ongevraagde smsabonnementen voorkomen?
De meeste reacties roepen echter op tot overheidsmaatregelen. Niek van der Donk: "De consument moet beschermd worden. Net zoals er strenge wetgeving is die ongewilde colportage tegengaat, moet ook de verkoop van smsdiensten aan strenge wettelijke richtlijnen gebonden worden." De heer Noltes: "Ik vind dat de overheid moet verbieden dat telecomaanbieders intermediair kunnen zijn bij het verrekenen van sms of soortgelijke diensten. Deze diensten moeten rechtstreeks bij de klant gefactureerd worden." "Het lijkt mij een zaak voor de wetgever, omdat hij deze ongewilde diensten daadwerkelijk met een rechtmatige bevoegdheid kan stoppen", zegt C.J.M. Verstegen. Mellouki Cadat vindt juist dat de aanbieders van spam aangepakt dienen te worden: "Hier geldt mutatis mutandis; het beginsel ‘de vervuiler betaalt’." Sergej Katus vindt dat maatregelen in beginsel niet nodig zijn. "In ons land is wettelijk geregeld dat overeenkomsten (dus ook smsabonnementen) pas tot stand komen als er sprake is van ‘wilsovereenstemming’. Zonder verder een juridisch betoog te houden, is het duidelijk dat er in gevallen van ongemerkte en ongewilde abonnementen, per definitie geen sprake is van wilsovereenstemming. De gsmbezitters zijn nergens toe verplicht en kunnen, desnoods via de rechter, eisen dat de dienstverlening wordt gestaakt."