De stap naar de ambtenarij
Op het moment van het gesprek is Smit druk met de voorbereiding van de vervanging van Justitienet, een WAN met een IP VPN-structuur. Smit: “Iedereen met een ‘opgang’ kan via dit netwerk beveiligd communiceren. Dat netwerk gaan we vervangen en ik ben nu de Europese aanbesteding aan het voorbereiden. Dat betekent de kaders helder krijgen, zorgen dat ik uit alle sectoren de juiste input krijg om de specificaties op te stellen. We moeten straks zo’n zevenhonderd locaties migreren van de huidige naar de nieuwe partij.”VrijagesSmit stapte zo’n vier jaar geleden over van het bedrijfsleven naar de overheid. “Na de nodige ‘vrijages’, zowel met de gemeente als de provincie als de rijksoverheid. Ik werkte bij een adviesbureau gespecialiseerd in telecommunicatie en datacommunicatie en het type opdrachten dat ik bij de rijksoverheid uitvoerde, zorgde dat ik honger kreeg naar meer." "Mijn overstap was dus vooral inhoudelijk gedreven, maar praktische overwegingen speelden beslist ook een rol. De doorgroei- en opleidingsmogelijkheden waren klein bij mijn toenmalige werkgever, en ik woonde in Den Haag maar werkte elders. Het fileprobleem werd steeds groter. Wonen en werken in dezelfde plaats maakte het extra aantrekkelijk." "De ‘zekerheid’ van de overheid is natuurlijk ook prettig, al staat het Rijk ook voor een taakstelling om in te krimpen. En wat voor mij ook altijd weer telt: de maatschappelijke relevantie van waar je mee bezig bent. Het is leuk om iets van de politieke processen mee te krijgen. Vaak wordt de overheid geassocieerd met een parafencultuur, met stroperigheid. Daar zit waarheid in maar het kan ook heel snel. Ik denk ook niet dat de overheid veel afwijkt van bijvoorbeeld het bank- en verzekeringswezen op dat gebied, alleen het doel is anders. Wij zijn in ieder geval een hele platte organisatie, 25 mannen en vrouwen onder een directeur en een afdelingshoofd." "Ook qua besluitvorming zitten we niet slecht in de organisatie. Ik waardeer hier juist de grote vrijheid die ik krijg om ‘mijn ding te doen’. Het wederzijds vertrouwen is groot. Ik vind de kwaliteit en het kennisniveau van de mensen bij Justitie heel hoog. De kunst is om ze bij elkaar te krijgen. De kracht van het collectief is nog veel groter.”Extra voorzichtigheid“Dat de overheid stoffig en niet interessant zou zijn, vind ik absoluut niet. Het is enorm dynamisch en groot wat er aan ICT gebeurt en altijd heb je te maken met een maatschappelijk kader, zeker de strafrechtketen vraagt vaak om extra voorzichtigheid. En als je tegenslagen hebt, of een ICT-project faalt, dan haalt het al snel de pers. Aanbestedingen zijn ook vaak spannend. Goed dat het zo is geregeld, maar je krijgt wel een hele juridisering. Er dreigt dus ook weleens een kort geding van een leverancier. De overheid doet echt spannende ICT-dingen. Denk nou aan zo’n incassofabriek als het CJIB. Het is niet leuk als er zo’n brief op je mat valt, maar het is toch geweldig dat je op zo’n gestroomlijnde manier al die zaken kunt afhandelen?”Paul Bakker werkt bij het shared service centre van de gemeente Rotterdam als senior medewerker op de servicedesk. Hij stapte vorig jaar over van bedrijfsleven naar overheid. “Ik begon in 2000 bij Getronics en ben bij meerdere bedrijven gedetacheerd geweest: Robeco, ministerie van VROM, SHV, Nauta Dutilh. Bij het ministerie heb ik destijds al geproefd van de ambtenarij, en dat beviel me goed. In september 2008 solliciteerde ik op deze functie." "Ik vond het interessant dat de gemeente bezig was met een shared service centre: een proces van centraliseren, standaardiseren en nieuwe infrastructuur waar ik veel mogelijkheden in zag. En het is inderdaad ook een heel dynamische baan. We zijn heel sterk met de toekomst bezig. Het is zaak nu alles efficiënt in te regelen. We werken met virtual machines, virtuele werkplekken en ook het thuiswerken is heel goed geregeld. We hebben de standaarden vrij scherp gesteld.”CollegiaalOok Bakkers overstap is met name ingegeven door de inhoud van de baan, maar niet uitsluitend. “Ik vond de zekerheid en de arbeidsvoorwaarden best belangrijk in deze tijd. Natuurlijk speelt dat mee. Maar vooral had ik bij VROM een heel collegiale sfeer ervaren, ook al was ik daar gedetacheerd en ‘hoorde ik er niet eens helemaal bij’. Het was een vriendelijke, toegankelijke cultuur." "Dat heb ik hier ook ervaren. Tijdens het sollicitatiegesprek klikte het en merkte ik dat ik mijn mening kon geven, mezelf kon zijn. Ik begon per 1 december, maar daarvoor werd er al een ITIL-cursus geregeld – daar was het in al die tijd bij Getronics nog niet van gekomen – en had ik al een informeel etentje gehad met collega’s. Bij commerciële bedrijven wordt je eerder geacht om aan een bepaald beeld te voldoen qua kleding en dergelijke, dat is hier veel minder. De doorgroeimogelijkheden zijn groot, zeker bij zo’n grote gemeente. Verder vind ik een groot voordeel dat ik nu op een locatie werk en niet meer dagelijks in de file sta.”Vijf jaar geleden verliet Perry van der Weyden, momenteel directeur ICT van de Shared Services Organisatie (SSO) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW), PinkRoccade voor een baan bij de rijksoverheid. Tijdens zijn loopbaan bij PinkRoccade had hij zowel consultancy- als managementfuncties. Bij VenW startte hij als hoofd Automatisering, later werd hij directeur ICT. “De belangrijkste reden om over te stappen was ook voor mij het werk. Ik werd gevraagd om te helpen de Shared Service-organisatie op te zetten. Ik geloof sterk in die filosofie en dus wilde ik er graag mijn bijdrage aan leveren. Ik had het gevoel dat ik daar een stuk ondernemerschap in kwijt kon.”De overheid is complexer dan een bedrijf, vindt Van der Weyden. “Je hebt te maken met bestuurders, politiek, vakbonden, OR, maar ook met eventuele risico’s die je loopt met gemeenschapsgeld. Voor mij maakt dat het aantrekkelijker om iets te bereiken, de uitdaging is groter en de waardering ook. Daarbij moet ik zeggen dat de vernieuwing binnen de rijksoverheid hier goed wordt opgepakt. Het ministerie van VenW is echt een doe-ministerie, het zijn bouwers.En mijn terrein ICT en bedrijfsvoering is zó in beweging, zulke interessante trajecten heb ik zelden meegemaakt in het bedrijfsleven. Een voorbeeld hiervan is dat onlangs zowel het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid als het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hun ICT-dienstverlening aan ons ministerie hebben overgedragen. Interessant en innovatief.”BalansVan der Weyden ziet eigenlijk niets dan voordelen. “De arbeidsvoorwaarden zijn hier goed. Ik heb geen leaseauto maar daar kom je ook wel overheen. De woon-werkverkeerregeling is prima. Naast verlof heb je ook ADV-dagen, ouderschapsverlof, zorgverlof, de mogelijkheid om 4x9 te werken en uitstekende thuiswerkvoorzieningen. Dit sluit goed aan bij de behoefte van onze medewerkers. Bij ons werken veel mensen met gezinnen, die een goede balans tussen werk en privé belangrijk vinden. De combinatie van uitstekende arbeidsvoorwaarden en een aantrekkelijke werkomgeving maakt dat mijn mensen zich heel erg verantwoordelijk voelen voor hun werk. Als het nodig is wordt ook hier ’s avonds of in het weekend gewerkt.