Dienstverleners te gespecialiseerd
Vindt dit onvoldoende plaats, dan leidt het onherroepelijk tot gebrekkig implementeren, waarbij de uiteindelijk vast te leggen informatie niet terechtkomt waar het hoort. Met als mogelijk resultaat dat bijvoorbeeld het vastleggen van een levering niet meer leidt tot het versturen van een factuur.
Theo Lancée (theo.lancee@emtio.nl) is senior adviseur bij EMTIO BV (een dochter van M&I Partners). stelling 1 stelling 2 stelling 4 stelling 5 stelling 3
Regievoering bij overheidsorganisaties
Het organiseren van regievoering bij ICT-projecten binnen de overheid is vanwege een beperkte flexibiliteit lastiger dan bij non-gouvernementele organisaties. Deze beperking komt voort uit de plicht tot openbaar aanbesteden, waardoor het vrijelijk en op voorhand selecteren van het ideale samenwerkingsverband van dienstverleners niet mogelijk is.
Desalniettemin zullen overheidsorganisaties tevens van tevoren nadrukkelijk moeten nadenken over het hoe en ‘met wie’ er geregisseerd kan worden. Dit om te voorkomen dat men in de situatie terechtkomt dat er naar aanleiding van een gelopen aanbestedingsprocedure een of meerdere partijen geselecteerd worden die niet in staat zijn voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar te stellen. Een belangrijk uitgangspunt is dan wel het kiezen van een procedure waarin voldoende interactie met marktpartijen mogelijk is (de concurrentiegerichte dialoog en de procedure van gunning via onderhandeling). Hiermee heeft men namelijk een tool in handen om uit te vinden welke dienstverlener wat kan leveren. Het is dan mogelijk hierop te anticiperen bij het vaststellen van de perceelverdeling in de offerteaanvraag.
Resultaten bij regievoering
Staande organisaties ontberen kennis en kunde op de drie genoemde regieonderwerpen, waardoor zij al snel voor niet te beantwoorden vragen komen te staan.
Deze vragen ontstaan op het snijvlak van de organisatie en de te implementeren ICT-materie (hard- en software) en de ontwikkeling (visie) hierop. Meer concreet gaat het hierbij over het vaststellen van de ideale procesgang (‘van zand tot klant’), het ontwerpen van de best passende organisatie inclusief de bijhorende ICT-oplossing(en). Voorbeelden van dit soort vragen zijn: Wat moet ik in het kader van de ‘tracebility’ wel of niet vastleggen? Of: Hoe organiseer ik mijn financiële controle? En: Waar leg ik dit vervolgens vast, in welke ICT-oplossing(en)? Voor het beantwoorden van dit soort vragen is de noodzakelijke knowhow vaak niet in de eigen organisatie aanwezig, waardoor ‘het inhuren van externen’ voor de hand ligt en de zoektocht naar de juiste dienstverlener(s) begint.