Drieduizend kijkers, drie kandidaten
”
Drieduizend keer resulteerde het bekijken van een vreemd filmpje op de website Hummervandezaak tot een bezoek aan de vacaturesite van het Arnhemse softwarebedrijf. Dat zoekt evenals alle andere IT-bedrijven naarstig naar personeel.
Human Inference moet concurreren met grote bekende namen als SAP en HP, vertelt de directeur. Hij hoopt zijn bedrijf te laten opvallen met het ludieke filmpje. “We zitten weliswaar in een fraai pand, maar het is wel in het oosten van het land.”
Verwijs wil medewerkers onder meer lokken met de fraaie parklocatie van zijn bedrijf. Het is volgens hem echter lastig om de aandacht te krijgen van potentiële medewerkers, zelfs al schakelt het bedrijf headhunters in, speurt het zelf cv-sites af en organiseert het open inloopavondbijeenkomsten. “Met dit filmpje waarin een paar gekken op ons bedrijf afkomen, willen we op ludieke toon opvallen.”
Dat lijkt gelukt. De film leverde volgens directeur Verwijs om te beginnen een paar duizend kijkers op. Daarnaast ontving het bedrijf een aantal sollicitatiebrieven, waartussen drie serieuze kandidaten, zegt hij. “Al resulteert dat in één nieuwe medewerker, weegt dat toch op tegen de kosten van headhunter of cv-bureau.”
De Arnhemmers ontvingen geen cv’s van types die zich herkenden in de twee kandidaten uit het filmpje. “De acteurs hebben uiteraard flink overdreven. Iedereen snapt het.”
Verwijs staat dan ook volledig achter de sketch. De aparte wervingscampagne is ook door collega’s, relaties en klanten positief ontvangen. “Klanten vonden het een goede grap: ‘Ik zou ze gewoon aannemen’, mailden ze terug.”
“Ik ben er eigenwijs genoeg voor, zelfs al had de hele wereld het afgekeurd. Een filmpje waarin alleen ikzelf iets vertel, dat zou door iedereen binnen twee seconden worden weggeklikt. Dat is slaapverwekkend.”