Overslaan en naar de inhoud gaan

Dutchtone geeft nu snel antwoord

“Doet mijn mobieltje het ook bij mij binnenshuis als ik bij jullie een abonnement afsluit?” Het klinkt misschien vreemd, maar telecomaanbieder Dutchtone was tot voor kort niet in staat dit soort vragen van potentiële klanten snel en naar waarheid te beantwoorden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De vijf aanbieders van mobiele telefonie hebben hun netwerken inmiddels aardig op orde. “De differentiatie komt nu meer uit de klantenervaring”, zegt Vince Muldoon, customer relations director van Dutchtone. En in die klantenervaring is er nog steeds sprake van grote verschillen in dekking. Een groot deel van de ruim tienduizend telefoontjes die dagelijks binnenkomt bij de Arnhemse Customer Relations-afdeling gaat over die dekking. Potentiële klanten willen snel weten waar ze wel en waar ze niet kunnen bellen en bestaande klanten melden dat ze problemen hebben met de ontvangst. De Coverage Assistant, een toepassing die Dutchtone sinds eind vorig jaar in gebruik heeft, is nu het middel daarvoor. Wie vorig jaar met een dergelijke vraag belde, kreeg een medewerker aan de lijn die zelf minutenlang moest wachten voor er op zijn scherm een kaart werd getoond met dekkingsinformatie voor het gebied van de beller. “En die gegevens waren niet up-to-date”, voegt projectleider Fieke Jongerius toe. “Er waren geen directe links met de verschillende databases waarin de informatie ligt opgeslagen.” Die links zijn er nu wel. Coverage Assistant, opgezet door het bedrijf Dolmen op basis van het pakket MapGuide van Autodesk en geografische gegevens van TeleAtlas, zet na het intypen van een postcode binnen enkele seconden een kaart op het scherm. Daarop staan drie dekkingsniveaus, de storingen van dat moment, de geplande werkzaamheden, bestaande en geplande antennelocaties en de aan Dutchtone gelieerde winkels. De snelheid waarmee de Dutchtone-helpdesk de vragen nu kan beantwoorden, heeft de telefonische wachttijden bij de klantenservice gedecimeerd, meldt Muldoon. “Niemand doet ons dit momenteel na.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in