E-day is niet bepaald een variant op de millenniumnacht
“Het venijn zit in de staart”, zegt Eugene Wolff, directeur euro van Cap Gemini Ernst & Young. “Vooral bij het MKB, waar de IT niet ver is doorgedrongen. Dat zal zaken handmatig moeten gaan doen. Een grote bank kan alles nu wel in een paar dagen met elektronische snelheid omzetten, mits goed voorbereid.” Maar Wolff kan het eurogehalte van de CGE&Y-activiteiten op dit moment niet expliciet aangeven. “Het werk dat de euro met zich meebrengt is eigenlijk het gewone werk. Het is een virtuele groep; iedereen is nu eigenlijk een beetje met de euro bezig.” CGE&Y heeft volgens Wolff geen verzoeken van klanten gehad om mensen te reserveren. “Er zit nu ook geen ‘killing moment’ in, zoals bij het millennium.” Waar momenteel het meeste werk in zit, is het omzetten van de gegevensbestanden. “De ‘big bang’ duurt wel een week. Van de 28e december tot de 3e januari is er veel werk. Het ‘klaar zijn’ moet zich dan alsnog in de praktijk bewijzen.” Extra capaciteit Van de klanten van SAP in Nederland heeft inmiddels zeker 90 procent zijn conversie al uitgevoerd, stelt Paul Janssen van SAP. “Behalve natuurlijk de module waar de salarisverwerking in zit. Daarmee kun je niet vooruit lopen.” De euro zoemt dus niet bepaald door de gangen bij SAP. “Er is qua support wel extra capaciteit in gepland, maar de conversie is toch een heel ander project dan het jaar 2000. Er is niet echt een ‘uur U’ waarop veel inspanningen nodig zijn. En de meest kennis over de conversie hebben we al lang met onze klanten gedeeld.” Bij Atos Origin zijn er ‘natuurlijk’ wel programmeurs stand-by, maar niet veel, meldt Bert Duinstee van dat bedrijf. Waar de overgang nu nog gemaakt moet worden zijn er volgens hem over het algemeen wat applicatiebeheerders en medewerkers van de financiële afdeling aanwezig. “Het verschil met het millenniumprobleem is dat je nu op een knop drukt en een tijdje moet afwachten of er iets misgaat.” Het is minder een hype dan bij het millenniumprobleem, denkt hij, “maar het werk dat is verzet is duidelijk meer. De overheid heeft er ook geen baat bij er zoveel moeilijke verhalen over te vertellen.” Flexibiliteit IT-afdelingen willen nu volgens Duinstee voorkomen dat ze een te hoge verzekeringspremie betalen. Wat er bij de aanpak van het millenniumprobleem te veel is gedaan, lost men nu liever achteraf op. De systemen waar het om gaat lenen zich daar ook voor. Duinstee noemt het bedrijf waar hij nu aan de euroconversie werkt als voorbeeld: “Daar moet de conversie in het weekend gebeuren. Dan is er één programmeur stand-by. Ik heb geregeld dat we bij problemen in een halfuur aanwezig kunnen zijn.” Het feit dat er sprake is van batch-verwerking maakt de zaak ook simpeler, meent hij. “Als het echt niet kan draai je gewoon een weekje langer in guldens door.” Ook Wolff van CGE&Y wijst op de relatief grote flexibiliteit die bedrijven hadden bij het oplossen van de euro-kwestie. “Er zijn bedrijven die minder tijd hebben gehad om over te gaan. Wij hebben oplossingen gemaakt voor bedrijven die het zich niet konden permitteren vanwege het korte tijdsbestek. Dan krijg je systemen met een schil eromheen. Aan de binnenkant moet er dan nog veel gebeuren. Sommige bedrijven hebben ook om budgettaire redenen ervoor gekozen bepaalde stappen later uit te voeren.” Ordina heeft al helemaal niet wakker gelegen van de euro, meldt bestuursvoorzitter Ronald Kasteel. “Het was substantieel minder dan 5 procent van de omzet. Maar ik denk wel dat medewerkers gevraagd zal worden stand-by te staan bij grote klanten. Maar als u vraagt of het veel betekend heeft voor ons dan moet ik dat ontkennen.”