Een dotcom die volwassen werd
Independer besloot het anders aan te pakken en koos ervoor zelf de rol van tussenpersoon te vervullen. Het verliet de strategie van vergelijkingssite en ging op het financiële pad. Sinds die tijd vergelijkt de website de producten van alle verzekeringsmaatschappijen in Nederland en kan de bezoeker bij 95 procent daarvan een offerte aanvragen. Die 95 procent heeft Independer gecertificeerd om tussenpersoon te mogen zijn. Ruud Martens, director operations, vertelt hoe Independer groeide en neemt daarbij de autoverzekeringen als voorbeeld. Dat is een product dat mensen snel en gemakkelijk willen afsluiten, ideaal voor internet. De grote groei die Independer bij deze verzekeringen zag, bestempelt hij als een succesverhaal dat bewijst dat een bedrijf op internet wel degelijk succesvol kan zijn. Steeds meer automatisering “Toen we eenmaal als tussenpersoon werkten, gingen we zelf offertes opstellen, zodat de klant netjes alle aanvragen binnen 48 uur in één envelop in huis had.” Achter de website draait een database met gegevens van de verzekeringen. Alleen al voor de autoverzekeringen gaat dat om veertig maatschappijen met ongeveer tachtig producten, waarvan de premie afhangt van het type auto en het aantal schadevrije jaren. Independer besloot een module te bouwen waarin de klant deze gegevens zelf invult, waarna de module een offerte genereert. “Het opmaken van een offerte door een medewerker kost ongeveer 20 euro, geld dat we nu besparen en daarom standaard als korting geven als een bezoeker bij ons een verzekering afsluit.” De module was een flinke investering, maar heeft veel opgeleverd, aldus Martens. “We verzenden nu bijna honderd offertes per dag. Daar hadden we anders vier mensen voor nodig gehad. Qua efficiency is het dus voordelig, maar wat nog belangrijker is: het is sneller. En dat verwacht de klant van internet.” Afgelopen zomer werd er nog een module aangebouwd, waarmee direct een voorlopige dekking kan worden afgesloten. Of een verzekeringsmaatschappij zo’n dekking geeft, hangt af van dertig criteria, zoals de leeftijd van de bestuurder en of de auto een GTI is. Ook dat is te automatiseren en dat heeft Independer gedaan. De klant vult nu zelf een aantal vragen in en de machine bepaalt of een voorlopige dekking mogelijk is. “Het voordeel is dat men dit nu dag en nacht kan afsluiten. Men heeft binnen enkele minuten een voorlopige dekking. Als men tenminste aan de criteria voldoet. Zo niet: dan neemt iemand van ons contact op, omdat we het dan zelf willen beoordelen.” Iets meer dan de helft van alle aanvragers krijgt momenteel online een voorlopige dekking. Het aantal aangevraagde offertes voor autoverzekeringen is de afgelopen jaren gestegen tot meer dan 25 duizend per jaar. Het percentage van de aanvragen dat resulteert in een verzekering ligt bij Independer volgens Martens ‘substantieel hoger’ dan het gemiddelde in de branche. Hoeveel hoger wil hij, uit concurrentie-overwegingen, niet zeggen. Niet de enige Independer is niet de enige website waar verzekeringen kunnen worden vergeleken en/of afgesloten. Een aantal direct writers (zoals OHRA) heeft eigen websites en sites als MrFinch en Well-o-well vissen in dezelfde vijver. Toch onderscheidt Independer zich, aldus Martens, doordat het èn vergelijkt èn de mogelijkheid biedt verzekeringen af te sluiten bij bijna alle maatschappijen. “De direct writers wilden alleen met ons samenwerken als het voordelig was voor hen. Dat blijkt zo te zijn, wij leveren hen klanten tegen relatief lage wervingskosten als ze dat vergelijken met hun eigen wervingsacties.” Independer is onafhankelijk, benadrukt Martens. “Wij zijn gefinancierd door een venture capitalist met geen banden in de financiële of verzekeringswereld.” Independer verdient zijn geld met een provisie van de maatschappijen waarvoor het klanten werft. “Dat bedrag is bij elke maatschappij gelijk.” Van de direct writers ontvangt het een premie per afgesloten klant. Voorlopig is het bedrijf overigens niet winstgevend. Er zijn behoorlijk wat investeringen gedaan in de diverse modules en er werken inmiddels vijftig mensen. “IT- en personeelskosten zijn onze grootste uitgaven”, zegt Martens. Hij verwacht volgend jaar break-even te draaien. Independer is al lang geen puur internetbedrijf meer: het heeft adviseurs in dienst die bij klanten langsgaan en eigen schade-experts. Het bedrijf heeft ook een callcenter. “Mensen vinden het prettig dat ze ons kunnen bellen, zodat ze weten dat wij een gewoon bedrijf zijn, waar echte mensen werken.” Independer gaat het belkanaal zelfs los van internet positioneren. “We komen straks in de Gouden Gids met alleen ons telefoonnummer, om de mensen die geen internet hebben ook te bereiken. Het gaat ons niet om het maken van de perfecte website, maar om het bedienen van de klant. En als die wil bellen, dan moet dat kunnen.”