Overslaan en naar de inhoud gaan

Eenvoudig duizenden ­euro’s te besparen

Printer.com wil dé vergelijkingsite worden voor printers en cartridges. Een dergelijke website bestond volgens de oprichters Bart Mossink en Marcel Borgman nog niet. Voorlopig is enkel de Nederlandse versie online. Printer.com hoopt wel snel internationaal te gaan. Printer.com vergelijkt de prijzen van printers en cartridges zodat bedrijven en particulieren zelf de Total Cost of Ownership (TCO) kunnen berekenen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Een zakenkantoor met een tiental medewerkers die per week minder dan 850 afdrukken maken, kunnen over een tijdsspanne van vijf jaar een TCO verwachten van tussen de 8000 tot 24.000 euro voor hun printer, zo leert de site, afhankelijk van de keuze die gemaakt wordt voor printer en cartridges. Het gratis onderzoek via de website kan gebruikers een hoop geld besparen. Wereldwijd wordt op jaarbasis naar schatting tussen 60 tot 80 miljard dollar aan printers en cartridges uitgegeven. Naar verwachting zal volgend jaar in totaal wereldwijd voor circa 2 miljard euro aan cartridges uitgegeven worden. Uit onderzoek dat printer.com liet uitvoeren door No Ties Research Solutions onder ruim vierhonderd zakelijke en niet-zakelijke gebruikers blijkt dat vrijwel geen enkele gebruiker enig zicht heeft op wat een printer in werkelijkheid kost. Slechts een magere 10 procent van de respondenten geeft aan weleens naar de kosten te hebben gekeken. Opnieuw slechts ongeveer 10 procent weet met zekerheid wat men kwijt is aan de kosten voor inktcartridges. Een overweldigende 56,5 procent zegt geen enkel idee te hebben. Toch geeft bijna 60 procent aan dat de te verwachten kosten voor de inkt een van de belangrijkste elementen is op grond waarvan een nieuwe printer al dan niet zal worden aangeschaft. Een flesje Chanel No 5-parfum kost gemiddeld rond de 75 dollar. Volgens het Amerikaanse printersupply-bedrijf Asap-inkjet.com zou datzelfde flesje gevuld met printerinkt meer dan 300 dollar kosten. Als het vullen van een benzinetank 100 dollar kost, dan kost het vullen van diezelfde tank met printerinkt 386.070 dollar.Printerfabrikant Lexmark gaat op grond van eigen onderzoek uit van jaarlijkse kosten per medewerker van 400 tot 1200 dollar in printkosten. Behalve met goedkopere printers en printerinkt blijkt dat er ook op andere manieren stevig gesnoeid kan worden in die printkosten. In de Franse vestiging van Lexmark heeft Renaud Deschamps, algemeen directeur, zijn eigen printerpark opgeschoond door het aantal printers te reduceren van 67 naar 23 stuks. Die zijn allemaal aangesloten op het netwerk. Deschamps: “Daardoor hebben we onze hardwarekosten met 43 procent kunnen terugdringen. Wij printen met de badge. Als medewerkers van Lexmark in Parijs een printopdracht geven, reageert geen enkele printer. We lopen naar eender welke printer in het gebouw. We halen er de badge door en selecteren ter plekke welke printopdracht we effectief willen uitvoeren. Je moet je goed realiseren dat één op elke zes geprinte pagina’s ongelezen in de prullenbak verdwijnt. Vervolgens hebben we alle printers by default ingesteld op dubbelzijdig printen. Als onze medewerkers per se een keer enkelzijdig willen printen, dan zijn ze verplicht om simplex printen vooraf te selecteren. Het meeste wat we printen is dus automatisch duplex, waardoor we 40 procent hebben kunnen besparen op ons papierwerk. Dat staat gelijk aan een besparing van ongeveer 1 ton aan papier per jaar. Op de derde plaats hebben we beveiligd printen ingevoerd teneinde confidentialiteit te bewaren over alles wat we printen. Je moet je goed realiseren dat de printer in elk bedrijf nog steeds de beste plek is waar je aan confidentiële informatie over een bedrijf kunt komen. Dankzij de invoering van de badgecultuur kunnen onze medewerkers alleen nog printopdrachten ophalen als ze fysiek voor de printer staan. Door al die maatregelen te nemen hebben we veel minder impact op het milieu. Ons energieverbruik is met 64 procent omlaag gegaan doordat we minder printers hebben. We hebben ook het verbruik van cartridges met 46 procent verminderd, omdat we minder printen met cartridges die langer meegaan.” Lexmark promoot het aan banden leggen van het printen met de slogan “print less”. Verrassend voor een printerfabrikant? Lexmark doet dit omdat het uitgaat van de veronderstelling dat klanten het zullen weten te appreciëren als de printerfabrikant meehelpt om op de kleintjes te letten. Op termijn hoopt Lexmark daar juist klanten mee te winnen en het marktaandeel te vergroten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in