Eisen aanbesteding midoffice scherper
De verdieping betreft met name de datadistributie.
De eerste keer vroeg ANDEZ een midoffice-broker, die aanvraaggegevens vanuit de frontoffice verwerkt en statusinformatie over de afhandeling van de aanvraag teruggeeft. Nu wordt ook een backoffice-broker gevraagd, die onder meer zorgt voor de doorgeleiding van gegevens naar processystemen en voor de synchronisatie van die data. “Zo sluiten we aan op het binnengemeentelijk stelsel van basisregistraties door ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld een doorgegeven verhuizing wordt verwerkt in alle relevante backofficesystemen.” Verdieping zit voorts in het CRM-systeem (customer relationship management), dat deel uitmaakt van het klantcontactcentrum. Een andere aanscherping is de verder doorgevoerde standaardisatie. Zo haakt ANDEZ-2 aan bij de door het ICTU-programma Advies Overheid.nl geformuleerde normen voor de publicatie van gemeentelijke bekendmakingen en decentrale regelgeving op Internet.
Verheugd
Van den Broek toont zich er verheugd over dat de tien gemeenten die drie maanden geleden voor ANDEZ-2 belangstelling toonden, nu ook daadwerkelijk gaan aanbesteden. Gezien de heterogene samenstelling van de groep was dat niet bij voorbaat zeker. De gemeenten verschillen erg in omvang en daarnaast doen er vier mee, die een shared-servicesoplossing willen. Deelnemers zijn: Barendrecht, Barneveld, Maastricht, Utrecht, Veghel en Venlo, en de ‘NOFA’-gemeenten (‘Noord-Oost Friese Aanpak’) Achtkarspelen, Dantumadeel, Dongeradeel en Kollumerland.
De aanbesteding is onderverdeeld in zeven percelen. Elke aanbestedende dienst doet straks een eigen gunning. Leveranciers worden wel geacht voor alle zeven percelen in te schrijven. Evenals de vorige keer, toen uit zes aanbieders er vier werden geselecteerd voor een ‘proof of concept’ (en daarvoor allemaal slaagden), wil EGEM ook nu aanbiedingen ‘die op alle gemeenten passen’, zodat die een maximale keuze hebben.