Elektronische knipselkrant nieuwe service AG-abonnee
De Automatisering Gids Knipselkrant is het resultaat van een nauwe samenwerking met internetbedrijf Knowledge Exchange (KeX), beter bekend onder de handelsnaam Howards Home. KeX verzorgt momenteel al voor tientallen bedrijven op maat gemaakte nieuwsdiensten voor publicatie op websites, intranet of extranet. Het bedrijf heeft hiertoe een geavanceerde zoekmachine ontwikkeld, waarover verderop meer. De Knipselkrant van Automatisering Gids is een nieuwe service aan de abonnees van de krant, die in ruil voor hun abonnementsgeld van een groeiend aantal diensten gebruik kunnen maken. Automatisering Gids pretendeert hiermee de meest complete online-nieuwsdienst over informatietechnologie in Nederland te bieden. Voor alle duidelijkheid: Automatisering Gids gaat gewoon door met zijn eigen, dagelijkse aanbod van actuele berichten op de website. Naast de elektronische krant begint de redactie binnenkort op de website ook met het aanbieden van themagerichte dossiers en relevante hyperlinks op ICT-gebied. Begin januari verschijnt op de website van Automatisering Gids een knop die via een inlogprocedure naar de dagelijkse knipselservice leidt. Om toegang te krijgen moet de lezer het persoonlijke relatienummer en abonneenummer – dat is afgedrukt op de adreswikkel van Automatisering Gids – invoeren. Het is mogelijk op de portalsite de hoofdpunten van het verzamelde ICT-nieuws te lezen en eventueel door te klikken naar de websites waar de complete artikelen zijn geplaatst. Op dezelfde portal kan de lezer zich voor een e-mail-abonnement op de AG Knipselkrant opgeven. Rubrieken In de Knipselkrant is het nieuws opgedeeld in vijf nieuwscategorieën. De lezer kan zich naar keuze op één of meer van deze rubrieken abonneren. Het betreft achtereenvolgens Bedrijven, mensen en financieel nieuws; Beheer en IT-diensten; Communicatie en elektronische handel; Onderwijs en overheid; Producten, software en systemen. In deze vijf brede categorieën zijn vijftien deelrubrieken gebundeld die de redactie de laatste twee jaar al gebruikte op de website van Automatisering Gids. De knipselkrant zal op werkdagen tussen 12 en 13 uur bij de lezers in de mailbox belanden. Het nieuws is tot vlak voor het tijdstip van verzending bijgewerkt en bevat tientallen – in de regel dertig tot veertig – berichten en artikelen die in de afgelopen 24 uur op het World Wide Web zijn verschenen. Eerst treft de lezer een opsomming aan van de titels van alle gevonden berichten, verdeeld naar rubriek. Daarna volgt van elk bericht een samenvatting van enkele regels met de bronvermelding en tijdstip van publicatie, compleet met een hyperlink (aanklikbare verwijzing) naar de vindplaats op het web. Ook zijn waar mogelijk verwijzingen opgenomen naar gerelateerde artikelen over hetzelfde onderwerp. HowardsHome neemt nooit complete teksten van berichten en artikelen op, maar verwijst altijd naar de oorspronkelijke bron. Daar kan de lezer die meer wil weten dan in de samenvatting staat de volledige tekst raadplegen. Voor de selectie van bronnen die relevant zijn voor ICT’ers heeft de redactie van Automatisering Gids geput uit een onafzienbare lijst van zo’n 450 kranten, nieuwsdiensten, websites van bedrijven en (overheids-)instellingen die HowardsHome continu afzoekt naar relevant nieuws. Daaruit zijn vooralsnog enkele tientallen bronnen gekozen in binnen- en buitenland, waaronder uiteraard ICT-vakbladen (ook die van concurrenten!), bedrijven en instanties. De redactie heeft de mogelijkheid om deze selectie indien gewenst snel aan te passen. Er bestaan twee verschijningsvormen van de AG Knipselkrant: tekst en HTML. Met de meeste moderne mailpakketten is het mogelijk HTML-berichten in hun volle glorie te bekijken. In dat geval ziet de abonnee een keurig opgemaakte pagina met bovenaan het logo van de Automatisering Gids Knipselkrant. Gebruikers van een eenvoudig e-mailprogramma dat geen HTML-code kan verwerken, kunnen beter de tekstvariant kiezen. In beide gevallen zijn hyperlinks naar de oorspronkelijke publicaties beschikbaar. Een knipseldienst-mailtje beslaat in HTML-vorm 130 tot 150 kilobyte per dag. Twinning-bedrijf Voor de nieuwe service werkt Automatisering Gids samen met Knowledge Exchange (KeX) in Nieuwegein. KeX is in 1999 begonnen onder de vlag van Twinning Network, een overheidsorganisatie die startende ICT-bedrijven op weg helpt met financiële en facilitaire ondersteuning. Oprichters Fred van Dijk en René de Vries hadden sinds 1995 bij Kender Thijssen al ervaring opgedaan met internet- en intranetprojecten. Ze vatten de diensten die HowardsHome levert graag samen met ‘de drie V’s’: verzamelen, verrijken en verspreiden. Slimme software speurt naar nieuws op internet (verzamelfase), voegt automatisch extra informatie toe zoals verwijzingen (verrijkingsfase) en levert het nieuws tenslotte in diverse bestandsformaten af, van e-mail tot nieuwsbrieven en van webportalen tot palmcomputers. De Vries: “Het hele model is medium-neutraal, dus platform-onafhankelijk. We onderzoeken nu ook hoe we nieuws in een GPRS-omgeving, dus via mobiele telefoons, kunnen brengen.” Continu De Vries omschrijft de ‘crawler’ of zoekrobot van zijn bedrijf als een stuk gereedschap voor het analyseren en omzetten van webpagina’s. De software is er specifiek op gericht om websites continu te volgen om te zien of daar nieuwe informatie verschijnt. Dat is een belangrijk verschil met bekende zoekmachines als Google en Altavista, die hooguit eens in de paar weken voorbijkomen. De ontwikkelaars van Howards Home stemmen de zoekrobot af op de site waar het nieuws vandaan moet komen. Want iedere site is weer anders. De Vries: “Onze software bevat uitgebreide analysetechnieken. Hierdoor weten we wanneer bepaalde sites doorgaans met nieuws komen, maar kunnen we ook het dubbel ophalen van berichten vermijden. Het is van groot belang dat de nieuwsvoorziening ononderbroken doorgaat. Onze tool kan zelf constateren dat iets ineens niet meer goed werkt. De ‘content manager’ krijgt dan direct een waarschuwing. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een server plat ligt, of dat de layout van een site is gewijzigd.” De verrijking gebeurt zonder menselijke tussenkomst, in tegenstelling tot sommige andere online-nieuwsdiensten. Een bewuste keuze, zegt De Vries, want HowardsHome is inhoudelijk niet deskundig op alle terreinen waarop zijn afnemers zich bewegen. Klanten kunnen er echter voor kiezen zelf een redactie in te zetten die het aangeboden nieuws verder selecteert, bewerkt en van commentaar voorziet. Hiervoor heeft HH een redactiemodule beschikbaar. “Wij doen bijvoorbeeld zaken met het Fiscale Kennis Centrum (FKC) in Rotterdam”, zegt De Vries. “Dat verzorgt een nieuwsbrief voor fiscaal Nederland. Wij leveren hun de kale artikelen over alles wat te maken heeft met belastingzaken. Zij hebben redacteuren die de artikelen duiden en van extra informatie voorzien. Dat is hùn expertise.” Andere klanten van Howards Home zijn onder meer TNO, Elsevier, het Fiscaal Kennis Centrum (FKC), CDA-net en Microsoft, dat binnen een besloten extranet doorgeeft wat de online-media over de softwaregigant schrijven. Ook een groot, internationaal opererend mediabedrijf gebruikt Howards Home om berichtgeving over zichzelf op te sporen. Het spaart zo twee krachten uit die voorheen fulltime het web afzochten naar nieuws over de onderneming.