ERP-ellende door ‘leerstoornissen’
Een succesvolle ERP-implementatie vergt meer dan goed projectmanagement en de juiste coalitie van belanghebbenden. Pas als de organisatie in staat is echt van gemaakte fouten te leren, is het veronderstelde voordeel van de implementatie te realiseren.
Dat stelt Remco Schimmel in zijn proefschrift ‘Veranderkundige interventies bij ERP-implementaties, veranderen als collectief leerproces’, waarop hij op 14 november promoveert. ‘Change management’ is inderdaad belangrijk, maar zonder het onderkennen van allerlei afzonderlijke organisatorische tekortkomingen kom je niet echt dichter bij de verandering die je beoogt, meent hij.
Schimmel is in het dagelijks leven werkzaam als ‘integratiemanager’ bij het ministerie van Defensie en in die hoedanigheid betrokken bij de invoering van bedrijfssoftware (waaronder het problematisch verlopende project SPEER: Strategic Process and ERP Enabled Reengineering). Hij vroeg zich af waarom grote software-implementaties – met name de projecten waarmee men beoogt procesverbeteringsvoordelen te behalen – zo vaak smoren in onmacht. “Ik vond het zo intrigerend dat volwassen mensen zich in organisaties irrationeel kunnen gedragen; anders dan in hun privésituatie. Dan kom je vanzelf bij de thematiek van de lerende organisatie uit”, zegt Schimmel. Ook de grote projecten die bij Defensie niet van de grond kwamen, zijn een inspiratiebron voor hem. Het project SPEER, waarmee Defensie de materieellogistiek op orde probeert te krijgen – inmiddels berucht om zijn vertragingen – dient als casestudy.