Excelleren tussen de bedrijfswagens
Allers heeft het motto ‘met kennis op weg’. "De factor kennis wordt steeds belangrijker, ook in onze branche", zegt Engelhart. "Auto’s hebben steeds minder onderhoud nodig. Als dealer moet je dan toch onderscheidend vermogen zoeken. Wij zetten in op kennis. Dat hier zo’n 250 mensen werken betekent dat we dagelijks zo’n drie tot vierduizend jaar werkervaring over de vloer hebben." "Stagiairs spelen daarin een heel belangrijke rol: ze brengen nieuwe kennis binnen, testen de oude, en botsen soms met de bestaande kennis. En ze zijn de managers, de medewerkers en de klanten van de toekomst. Degene die het het beste weet, krijgt hier gelijk, niet degene ‘met de meeste strepen’. Door je open te stellen voor nieuwe ideeën word je een kennisvriendelijke organisatie. Ook onze stagiairs moeten niet met ‘trucjes’ op weg, maar met gedegen kennis." Engelhart is zelf begonnen als stagiair toen hij met zijn HEAO opleiding bezig was. "We hadden eerst ook HEAO’ers als stagiairs hier, maar we hadden eigenlijk behoefte aan meer ‘hands on’ stagiairs op MBOniveau. Sinds 1998 hebben we die in het bedrijf. Die schrijven geen dikke rapporten, maar dóen dingen. Je kunt ze om een boodschap sturen, letterlijk. Ik geloof echt in de praktijksituatie: mensen die op school redelijk meekomen blijken soms in de praktijk te excelleren, ze stijgen boven zichzelf uit, dat is soms bijna magisch." Introductieweek Stages bij Allers beginnen met een introductieweek. "We beginnen met vijf halve dagen. Alle stagiairs krijgen een stagemap met informatie. Die is ooit gemaakt door een stagiair en wordt ook steeds door henzelf bijgewerkt. Na de eerste introductie bepalen we samen de leerdoelen: een plan dat voor de school acceptabel is, uitdaging biedt voor de leerling en toegevoegde waarde voor het bedrijf. Ik vind het belangrijk dat ze ook dingen leren die niet aan techniek gebonden zijn: plannen bijvoorbeeld, echte vaardigheden. Zo was er een leerling die niet durfde te telefoneren. In een veilige omgeving heeft hij dat kunnen leren. Je moet dit heel serieus doen: leerlingen hebben recht op een goede stagebegeleiding en het bedrijf heeft recht op een goede stagiair, die ook een slag extra wil maken." "Prettig vind ik de tussentijdse beoordeling: daarbij kun je ook echt een onvoldoende geven als dat nodig is, zonder dat het meteen ernstige consequenties heeft. Op dat moment kan je nog bijsturen. Leuk is dat de leerlingen vaak een verdiepingsslag hebben gemaakt als je de leermomenten bekijkt: ze hebben de techniek van de organisatie gescheiden, de relatie met de klant vormgegeven. Door ze ambitieuze projecten te geven daag je ze uit." Serieuze projecten Dat stagiairs bij Allers aan serieuze projecten werken blijkt wel: "We hebben met stagiairs een aantal ideeën ontwikkeld dat ook voor andere bedrijven interessant is. We zijn door klanten gevraagd een systeem voor wagenparkbeheer te ontwikkelen. Dat is zo goed gelukt dat we het in een aparte BV hebben ondergebracht. De stagiairs hebben een groot aandeel gehad in het ontwikkelen van het systeem, dat op de Autorai 2002 is gepresenteerd." "Als je jonge, gemotiveerde mensen bij elkaar zet, ontstaan mooie dingen. Ook de directie vindt het geweldig en stimuleert de gekozen werkwijze. Medewerkers van Allers keken eerst wat lacherig naar die ITjongens. Ze zitten te werken met de lampen uit, op blote voeten, loungemuziek erbij. Maar de ISOcertificering van het systeem heeft heel veel indruk gemaakt." Derde stage Roy is aan zijn derde stage bezig bij Allers. "Ik ben teruggekomen omdat je hier op een leuke manier veel leert", verklaart hij. Hij doet nu het BBLtraject: vier dagen werken en één dag naar school. "Het is een leuk familiebedrijf, met een prettige cultuur. Het werk is leuk: je komt veel buiten kantoor en je ontmoet nieuwe mensen. Ik heb hier een servicecallsysteem ontwikkeld, waarbij je storingen via het intranet kunt doorgeven. ITbeheer krijgt de storingen direct binnen en kan ze loggen. Het is een makkelijke manier van kennis delen; je weet precies hoe het ervoor staat als bijvoorbeeld een collega ziek is. Ik vind de stage een ideale aanvulling op de opleiding. Echte theoretische kennis is heel belangrijk, maar je leert hier dingen die je op school niet leert: werkoverleg, organiseren." De contacten met de ROC’s in de regio zijn goed, vindt Engelhart. "De manier van begeleiden verschilt per persoon. Sommige mensen ‘werken een lijstje af’, anderen doen het wat persoonlijker. Na afloop van de stage wordt er geëvalueerd in een gesprek waar de student meestal niet bij is. Er zou wat mij betreft wel iets meer structurele aandacht mogen zijn voor het terughoren van de ervaringen van de stagebedrijven. De wereld verandert, en stagiairs ook. Aan het einde van de stage vragen we ze ook altijd drie dingen op te schrijven waarvan ze vinden dat ieder stagebedrijf die zou moeten doen, en drie dingen die beter kunnen." Jeroen Engelhart, ITmanager bij Allers Bedrijfswagens, in gesprek met stagiair Roy. foto: de beeldredaktie/bas rutten