Overslaan en naar de inhoud gaan

Expertcommissie: ketenbrede informatie heeft prioriteit

De Expertcommissie onder leiding van professor Wouter Keller beveelt in een rapport aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan om onder andere een gemeenschappelijk SUWI-dossier met daarin basis- en statusgegevens en (ingescande) intake-documenten in te voeren.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Eén van de knelpunten in de keten die de commissie signaleerde is namelijk het feit dat er geen ketenbrede informatie over de burger beschikbaar is: het CWI weet bijvoorbeeld wel wie het heeft doorgestuurd naar UWV maar niet of die cliënten ook een WW-uitkering ontvangen. De SUWI-partners moeten mutaties kunnen aanbrengen in dat dossier, aldus Keller. "SUWI-Inkijk, de webinterface waarmee de 25.000 medewerkers van de ketenorganisaties gegevensbestanden bij elkaar kunnen inzien, zou met dergelijke functionaliteit uitgebreid kunnen worden. In een later stadium kan het SUWI-dossier uitgroeien tot een klant-volgsysteem door de hele keten heen. De klant moet bovendien toegang krijgen tot de eigen gegevens." Keller gaat echter niet zover als het beoogde consortium van HP, IBM en TNT in hun plannen om de informatielogistiek bij de overheid te stroomlijnen. Zij willen voor elke burger een website met toegang tot een individueel portfolio met persoonsgebonden informatie waarvan de burger eigenaar is. "De burger inzage geven in zijn gegevens is een goede zaak, maar het eigendom bij de burger leggen suggereert dat hij ook recht heeft om mutaties door te voeren. Hij kan een wijziging in een correspondentie-adres doorvoeren, maar niet in de GBA-gegevens. Juist door het mutatierecht bij de administratieve organisaties te houden, zoals die voor het GBA bij de gemeente, garandeer je de kwaliteit van de gegevens." Klant-systeem Een gezamenlijk ‘klant-systeem’ dat in de visie van de Expertcommissie moet worden ingevoerd, moet uiteindelijk ook voorzien in het slechts eenmalig uitvragen van gegevens en de ‘omgekeerde intake’, aldus Keller. "Nu moet de medewerker bij een aanvraag voor een bijstandsuitkering nog veertig papieren formulieren invullen. Als de basisregistraties GBA en de polisadministratie met daarin alle uitkerings- en inkomensgegevens beschikbaar zijn, kan met vooringevulde formulieren worden gewerkt die slechts gecontroleerd en aangevuld hoeven te worden." -Ý pagina 12: Opinie

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in