Overslaan en naar de inhoud gaan

EZ snijdt met ICT in administratieve last

Administratieve lasten zijn de kosten van het naleven van informatieverplichtingen van het bedrijfsleven aan de overheid. Volgens het bedrijfsleven is daar jaarlijks ruim 8 miljard euro mee gemoeid.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

EZ wil de administratieve lasten in 2006 teruggedrongen hebben met 25 procent. Dat zou dus neerkomen op een lastenverlichting met 2 miljard euro in drie jaar. De werkgeversorganisatie VNO­NCW juicht de plannen van EZ toe. Tegelijkertijd wil het ministerie de informatievoorziening van de overheid aan de bedrijven optimaliseren. Op de begroting is daartoe 15 miljoen euro vrijgemaakt. Het programma steunt op drie poten: de inzet van ICT in de hele ‘informatieketen’, de ontwikkeling van een infrastructuur en het samenvoegen en harmoniseren van de informatie die de verschillende overheden van de ondernemers vragen. Voor alle overheidsinformatie kunnen de bedrijven straks terecht bij het Bedrijvenloket, een voortzetting van OL2000, dat wordt opgezet als een ‘shared service’ voor alle overheidsdiensten. Medio 2003 start de proefperiode en in het vierde kwartaal moet het Loket operationeel zijn. Ondernemers kunnen hier ook een BTW­nummer aanvragen of zich inschrijven in het Handelsregister. Ook komt er een geautomatiseerde en gestandaardiseerde postbus, de Overheidstransactiepoort (OTP), waar alle voor de overheid bestemde informatie kan worden afgeleverd. Salarisgegevens bijvoorbeeld, die nu nog apart aan het CBS, de UVW’s en de Belastingdienst moeten worden verstuurd, hoeft de ondernemer dan maar één keer naar de nieuwe ‘postbus’ te sturen. OTP maakt gebruik van de open standaard ebXML, maar ondersteunt voorlopig ook XML en Edifact. De postbus is bereikbaar vanuit verschillende websites en direct vanuit de bedrijfsadministratiepakketten. De eerste versie komt medio dit jaar gereed. In het eerste kwartaal van volgend jaar moet de postbus operationeel zijn. Daarnaast komt er in het vierde kwartaal een standaard voor Elektronische Berichten Overheid Bedrijven (eBob). Dit is een voortzetting van het project Elektronische Herendiensten (EHD). Een BasisbedrijvenRegister, dat voortkomt uit het Ictu­project Stroomlijning Basisgegevens, speelt een sleutelrol in de verwerking van de aangeleverde gegevens bij de overheid. In 2005 moet het BBR een wettelijke basis hebben zodat de instanties alle kerngegevens zonder verdere controleprocedures kunnen gebruiken. Het Register wordt eind dit jaar operationeel. Het programma wordt stapsgewijs ingevoerd, te beginnen met het sociaal­fiscaal domein en het aanleveren van gegevens aan het CBS. Alleen al van het stroomlijnen van de informatievoorziening voor de Sofi­administratie verwacht EZ een besparing van 68 miljoen euro per jaar voor het bedrijfsleven.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in