Fluwelen doorstart Globalstar riskant
Het primaire doel van de doorstart is het bedrijf te bevrijden van de 3,4 miljard dollar schuld die als een loden last om de nek van de onderneming hangt. De financiële problemen zijn dan ook niet het gevolg van een tekort aan nieuwe klanten. De kosten van financiering van de schuld lopen echter sneller op dan de omzetgroei. Topman Olof Lundberg zegt dat de vraag om betalingsverplichtingen op te schorten een belangrijke stap is om de geloofwaardigheid van Globalstar te herwinnen en nieuwe abonnees te krijgen. “Potentiële klanten vragen ons om financiële levensvatbaarheid en een solide bedrijfsvoering.” Bereik De dienstverlening aan 66.000 klanten gaat dan ook tijdens de surséance-periode zonder hapering door, verzekert het bedrijf. Lundberg heeft nog zo’n 46 miljoen dollar in kas maar heeft nieuw kapitaal nodig wanneer de doorstart lukt. Globalstar bouwde eind vorige eeuw een constellatie van 66 satellieten waarmee het bedrijf zijn klanten overal ter wereld bereikbaarheid wilde garanderen. Concurrenten zoals Iridium en ICO volgden dezelfde strategie en schoten samen voor vele miljarden dollars aan kunstmanen in een baan om de aarde. Door de snelle opkomst van mobiele telefonie op aarde, vielen veel van de voordelen van de satellietaanpak weg. “In Europa zijn maar weinig plekken waar je buiten het bereik van GSM komt. Dan heb je het over bergen en op zee, maar daar zijn dan ook weer weinig mensen, zodat je potentiële klantenkring klein is”, schetst Forrester-analiste Michelle de Lussanet de positie van deze sector. “Daarbij kunnen deze bedrijven ook niet concurreren op serviceniveau of toestellen.” De Lussanet doelt op de beperkte dekking van de satellietdiensten ‘binnenshuis’ en het formaat van de toestellen die bovendien ook nog eens erg duur zijn. “Ofschoon de toestellen wel iets kleiner en goedkoper zijn geworden, kunnen zij niet tippen aan de ultra ‘slimline’ GSM-telefoons.” Aards Het succes van ‘aardse’ mobiele telefoon had niemand voorzien op het moment dat de plannen voor de satellietdienstverlening door verschillende consortia werd opgezet. Met name Motorola verloor vele miljarden dollars aan de ontwikkeling van mobiele satelliettelefonie. Inmiddels heeft tussen de 70 en 80 procent van de Europeanen een GSM-toestel en is de dekking van de aardse mobiele telefonie – zeker in de economische centra van westerse landen – vrijwel volledig. Globalstar zint daarom op een nieuw ondernemingsplan voor het bedrijf dat na de doorstart ontstaat. De marketinginspanningen richten zich op specifieke klanten, vooral in lucht- en zeevaartindustrie en op bepaalde overheden. Het nieuwe Globalstar neemt alle aandelen over van de dienstverleners op het netwerk zoals Globalstar Canada, USA en Carribean, die aanvankelijk in handen waren van Vodafone en Loral Space & Communications. Toestemming De Amerikaanse regulator moet overigens nog toestemming geven voor die transactie. Van de waarde van aandelen van het oude Globalstar L.P. en van het beursgenoteerde Globalstar Telecommunications Limited blijft nagenoeg niets over. Het bedrijf zegt aandeelhouders de gelegenheid te willen bieden om hun waardepapieren om te zetten in aandelen in het nieuwe bedrijf. Maar het is vooralsnog onduidelijk of de curator dat ook toestaat. Beperkt De nieuwe markt waarop de doorstart van Globalstar zich richt heeft een beperkte omvang. Bovendien heeft Iridium zich na een vergelijkbare doorstart ook al op dat marktsegment gestort. Het voordeel van de satellietsystemen van Iridium en Globalstar is dat zij gebruik maken van satellieten die relatief dichtbij de aarde cirkelen. De telefoons kunnen daardoor met een kleinere antenne en minder vermogen toe dan de traditionele satellietcommunicatie via bijvoorbeeld Inmarsat. Daarentegen zijn de onderhoudskosten hoger omdat tientallen kunstmanen in werking moeten worden gehouden om een wereldwijde dekking te kunnen garanderen, terwijl de traditionele satellietindustrie toe kan met een handvol. “Vanuit de klant gezien is het goed dat er meer keuze komt met de doorstart van Globalstar,” zegt De Lussanet. “Vanuit het bedrijf gezien lijkt de doorstart me een moeilijke opgave.”