Overslaan en naar de inhoud gaan

Forrester voorspelt nieuw IT-ecosysteem

Een groeiend deel van de IT-hulpmiddelen bestaat uit ‘commodities’. Niemand differentieert zich meer met het soort pc’s dat wordt aangeschaft of de manier waarop de pc-werkplek wordt beheerd. Het feit dat verwerkingskracht in hoge mate gedistribueerd raakt en dat IT gaat over het verbinden van steeds kleinere onderdelen – bijvoorbeeld op basis van SOA-principes – zorgt voor extra complexiteit.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Zowel CEO’s als CIO’s hebben moeite het bedrijfsmatige potentieel van al die technologie te zien.
CEO’s hebben ook een groeiende behoefte aan gestandaardiseerde IT-omgevingen. Niet alleen omdat aanpassingen (‘customization’) kostbaar zijn maar ook omdat ze zo beter kunnen vergelijken. Globalisering, ten slotte, zorgt voor een bundeling aan de koperskant. Multinationals zullen steeds vaker met één centrale ERP-applicatie werken in plaats van met tientallen applicaties (van vaak verschillende leveranciers).
En hoewel dat geen nieuwe verschijnselen zijn, is er toch wat aan de hand, vindt Forrester. Het gedrag van IT-kopers verandert de komende vijf jaar namelijk, zo blijkt uit Forresters interviews met 200 CIO’s; zodanig, dat de leveranciers zich zullen moeten voegen naar hun wensen.

Services
IT wordt immers steeds meer aangestuurd door de ‘business’ en die wil eerder diensten dan middelen die beheerd moeten worden. CIO’s willen op hun beurt met minder leveranciers te maken hebben, zonder aan opties in te boeten en hebben daarbij een intermediair nodig. Hulp hebben ze overigens ook nodig bij het inrichten van hun bedrijfsapplicatieomgevingen. SAP en Oracle zijn ‘platformen’ geworden, maar de componenten op hun SOA’s zijn niet zomaar aan elkaar te plakken en de nieuwe ontwikkelingen gaan te snel. “Discussies over SOA’s worden nog steeds gevoerd door IT-afdelingen en niet door het algemeen management”, constateerde nog deze week Bruce Graham, consulting-topman van BEA, tegenover ComputerWire.
Uitbesteding in het algemeen is voor de CIO’s steeds meer een onontkoombaar verschijnsel. ‘Alles uitbesteden’ is niet snel aan de orde, maar het zullen wel alleen de grote bedrijven zijn die het qua infrastructuur kunnen opnemen tegen een IBM of een HP. En vooral bij nieuwe technologie zullen bedrijven meteen ‘procesbundels’ afnemen bij dienstverleners, die bijvoorbeeld veel afweten van RFID in logistieke ketens. Terwijl Oracle en SAP al hun ecosystemen openen door samen met partners ‘repeatable design wins’ of een Industry Value Network op te zetten en zo de markt voor hun intellectueel eigendom te verdedigen, zullen in de toekomst de klanten zélf de winnaars en verliezers aanwijzen, in ecosystemen waar grote leveranciers niet de dienst uitmaken. Eclipse en AppExchange (opgezet door Salesforce.com) zijn daar voorbeelden van. En datzelfde Salesforce.com krijgt van Forrester ook gelijk in zijn inschatting van de markt voor software als online dienst.

Vier groepen
Dit geheel van verschijnselen leidt volgens Forrester-analisten Andrew Parker en Tom Pohlmann tot nieuwe verbanden van leveranciers en dienstverleners die op de nieuwe behoeften inspelen. Ze zien vier categorieën.
De ‘operations consortia’ bestaan uit spelers die zich in wisselende verbanden richten op stabiele activiteiten als werkplekondersteuning. Een voorbeeld is de combinatie Accenture, Atos Origin, Getronics en KPN, die samen de werkplekondersteuning doet bij ING. In het verleden werkten dergelijke bedrijven niet snel samen. Dell, EDS, IBM en HP zijn de grootste spelers in dit veld.

Open verbanden
De ‘component communities’ rond bedrijven als SAP, Microsoft, Google en Salesforce.com blijven hun intellectueel eigendom genereren, maar dat zullen door de SOA-ontwikkelingen veel meer open verbanden worden waar niemand de dienst uitmaakt.
De ‘process transformers’ zullen nieuwe technologieën marktgereed maken en die als ‘managed service’ aanbieden, in plaats van hun huidige outsourcing-activiteiten. Partijen als Capgemini, Microsoft, IBM, Accenture en Oracle hebben de expertise om samen bestaande grote processen in stukken op te delen en die op kostenefficiënte wijze te verzorgen.
De ‘solution brokers’ ten slotte zullen zich richten op het assembleren van platformen, applicaties en apparatuur in bundels voor die ‘process transformers’ of rechtstreeks voor de markt. Forrester noemt Infosys, Salesforce.com, Accenture en Keane als voorbeelden. Zij nemen als systeemintegrators op deze manier meer de leiding over van de softwareleveranciers en voegen eigen elementen toe.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in