Go-yoyo.com drukt de kosten
Met eigen geld en later financieel gesteund door een Engelse venture capitalist togen ze aan het werk. Sinds januari 1999 is Go-yoyo.com operationeel en breidt het zijn activiteiten snel uit naar andere landen. Inmiddels is het bedrijf in pakweg twintig landen actief. In de herfst van 2000 kreeg Cor Hekking de tip dat Go-yoyo.com een Nederlandse area manager zocht om lokaal de activiteiten vlot te trekken. „Ik ben naar Kopenhagen gevlogen, kreeg daar uitleg over de aanpak en het systeem en twee dagen later ging ik voor Go-yoyo.com aan het werk”, vertelt hij. Inmiddels hebben pakweg honderd Nederlandse grafische bedrijven zich bij Go-yoyo aangesloten. „De inschrijving is kosteloos. Wel dienen deelnemers een uitgebreide vragenlijst in te dienen over hun apparatuur en de type opdrachten die zij aankunnen.” Daarbij gaat het onder meer om formaten en kleuren. Inkopers van drukwerk kunnen via de website van Go-yoyo hun behoeften kenbaar maken en offertes aanvragen. Op basis van de specificaties zoekt Go-yoyo tussen de ingevulde vragenlijsten naar passende uitvoerders. Maximaal tien drukkers ontvangen vervolgens via een mailbericht van het systeem de offerte-aanvraag. „Overigens kunnen inkopers de lijst van geschikte drukkers zelf aanvullen met drukkers waar zij eerder zaken mee deden. Voor buitenlandse drukkers worden die aanvragen automatisch vertaald”, legt Hekking uit. Belangrijk voordeel voor inkopers is niet alleen de mogelijkheid om voor de meest gunstige voorwaarden te kiezen, maar bovendien dat Go-yoyo voor hen ook een archieffunctie vervult. Zo kunnen oudere offertes nog eens worden bekeken. Voor offertes die tot een order leiden, betalen deelnemende drukkers een bijdrage van 1 tot 3 procent aan Go-yoyo. (rma)