Havenstaking
De twee kunnen het niet eens worden over de automatisering van de containerhavens. De bonden zijn niet zozeer tegen de automatisering zelf, maar willen dat het personeel dat achter de computers zit onder de vakbond valt. In een gereguleerde sector als de havens moeten specifieke groepen personeel als kraanmachinisten en dokwerkers verplicht lid zijn van de vakbond. Wanneer de haven het nieuwe personeel niet meer onder vakbondsleden hoeft te werven, wordt de macht van de vakbond uitgehold. Hoewel boerderijen en winkels de grootste schade hebben geleden onder de havensluiting, is ook de technologiesector hard getroffen. Boeren moeten juist nu hun oogst kwijt en winkels leggen hun voorraden aan voor het kerstseizoen. De technologiebedrijven hebben de productie van hun hardware in grote mate uitbesteed aan bedrijven in Azië. Vervolgens gaan de digitale camera’s, chips en harddisks per boot naar de Amerikaanse westkust, waar de verdere distributie wordt geregeld. De computerbedrijven hebben een groot voordeel boven de retailers en boeren. De goederen zijn relatief waardevol, klein en licht, en kunnen dus eenvoudig met het vliegtuig vervoerd worden. De transportkosten vallen zo nog altijd een factor drie hoger uit. Maar aangezien het alternatief betekent dat de handel helemaal stilvalt, heeft de sector dat er graag voor over. De verliezen stapelen zich al zo lang op, dat de Valley zich de schade van de havensluiting nauwelijks kan veroorloven. Hoewel het conflict voorlopig is opgelost, bereiden bedrijven zich erop voor dat de strijd na het verstrijken van de afkoelingsperiode opnieuw oplaait. De onderhandelingen slepen zich al sinds mei voort, en al die tijd zijn de spanningen alleen maar verder opgelopen. Het lijkt daarom onwaarschijnlijk dat er voor de eind december een compromis gesloten kan worden. Bovendien blijkt uit het verleden dat een presidentieel ingrijpen in een haven weinig zin heeft. De ervaring leert dat er na een afkoelingsperiode altijd een nieuwe staking volgt. Met de zekerheid dat een nieuw conflict onvermijdbaar is, leggen bedrijven alvast grotere voorraden aan. Maar dat past weer niet in de nieuwe economie, waarbij voorraad ‘just in time’ de fabriek bereikt. De opslagkosten en het risico dat een voorraad veroudert, zullen extra op de winst drukken. Met een dreigende oorlog en een economie die toch in al het slop zit, kan de Valley zich geen nieuwe havensluiting veroorloven. Maar er zit niet anders op dan ook deze tegenslag op te vangen.