Overslaan en naar de inhoud gaan

HomeRF: Ieder huis een breedbandnet

De HomeRF Work Group beschouwt draadloze communicatie in huis als een technologie bij uitstek om het dagelijks leven te veraangenamen. Het consortium beijvert zich daarom voor het realiseren van zijn ideaal door het ontwikkelen van produkten die gebruikmaken van de draadloze communicatie via breedband, waarbij de leden op verschillende terreinen het voortouw nemen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het ideaal van de HomeRFWork Group is dat apparaten in huis met elkaar en met de buitenwereld worden verbonden, zonder gebruik te hoeven maken van kabels, stekkers en dergelijke. Een enkel zend-/ontvangstation is voldoende om de hele huiselijke omgeving te bestrijken. “Er zullen hooguit enkele uitzonderingen zijn, zoals mensen met een grote boerderij, waar meer dan één basisstation noodzakelijk is”, zegt Christian Raux, area manager voor Europa en het Midden Oosten en Afrika (Emea) van de firma Proxim. Dit bedrijf is een van de grondleggers van het consortium. Eenvoudig HomeRF is een standaard, die is opgebouwd uit een aantal andere standaards. De nadruk ligt daarbij op een zo simpel mogelijke bediening door de gebruiker. Raux: “Dat betekent, simpele apparaatjes die door de gebruiker eenvoudig zelf kunnen worden geïnstalleerd. Een beetje plug-and-play, dus.” De huiselijke apparatuur, variërend van telefoons via slimme wekkers tot aan pc’s, communiceert met elkaar via een steeds wisselende draadloze verbinding. Deze techniek, het doorlopend wisselen van zendfrequentie, zorgt ervoor dat storin-gen zo min mogelijk effect hebben. Een huiselijke omgeving kan nu eenmaal hoogfrequent storingen opleveren, bijvoorbeeld vanuit de magnetronoven. Door voortdurend een andere frequentieband te benutten kan zo’n storing omzeild worden. De draadloze verbindingen bevinden zich in een zeer hoge frequentieband (2,4 GHz) en bij zo’n hoge frequentie is een bescheiden vermogen voldoende om een redelijke afstand te overbruggen. Raux: “Een basisstation heeft een vermogen van slechts 100 milliwatt, de energieconsumptie van het systeem is dus gering.” Marketing De meeste deelnemers in de HomeRF Work Group zijn van Amerikaanse origine, wat zou kunnen leiden tot een niet geheel uitgebalanceerde marketing van het systeem. Zo maakt het consortium in de VS goede sier met de intelligente wekker met draadloze communicatie. “Een apparaat”, zo zegt Raux, “dat in de loop van de nacht het nieuws verzamelt en dat ‘s ochtends laat zien als de gebruiker wakker is. Dit onderdeel van een modern huis is geïnspireerd op de gemiddelde Amerikaan, die bij het ontwaken vrijwel direct de TV zal aanzetten om nieuws en het weer van die dag tot zich te nemen. Een Nederlander zal in zo’n geval eerst een kop koffie willen nuttigen en pas dan naar het nieuws gaan kijken. De slimme wekker zal in de meeste Europese landen niet echt een verkoopargument voor het systeem zijn. Wat dat betreft is de mogelijkheid om met meer mensen tegelijk van internet gebruik te maken, een stuk interessanter. Via de centrale aansluiting naar buiten is er een verbinding naar internet. De gebruiker kan hierop een pc aansluiten, maar ook twee of meer. Zo’n opzet is van buitenaf niet vast te stellen, zoals vroeger wel kon wanneer een huisnetwerkje op internet werd aangesloten. Diverse ISP’s maakten gebruik van meetapparatuur om zo’n configuratie te detecteren en dan een veel hogere rekening dan gewoonlijk te presenteren. Digitaal De informatiestromen van tegenwoordig zijn vrijwel allemaal digitaal. “Ze kunnen dus eenvoudig door elkaar heen gebruikt worden” zegt Ron Cottaar van Siemens. Alles kan eigenlijk aan alles worden gekoppeld, of het nu om spraakkanalen, dataverbindingen of videostromen gaat. Siemens heeft recentelijk de eerste proeven genomen om via een hoogfrequent draadloze verbinding telefoongesprekken te voeren. Siemens heeft binnen het consortium op zich genomen om alle technieken voor de werking van spraak te ontwikkelen en te verfijnen. Medio volgend jaar zullen de eerste telefoons met een HomeRF-aansluiting in de winkels verschijnen, zo heeft Siemens nu in de planning staan.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in