Hoogleraar eist betere wiskundelessen
'Het is een misvatting dat de komst van de ICT de wiskundelessen op school overbodig maakt. Integendeel, er moet juist meer en anders aandacht worden gegeven aan het vak'. Dit zegt buitengewoon hoogleraar Koeno Gravemeijer bij zijn aantreden aan de faculteit Sociale Wetenschappen, Wiskunde en Informatica van de universiteit van Utrecht.
Gravemeijer houdt zijn oratie op 8 maart en daarin zal hij uitleggen hoe het reken- en wiskundeonderwijs voor de 21ste eeuw er uit moet zien. Ons land heeft wat dit betreft een goede positie in vergelijking met de rest van de wereld, maar dat moet wel zo blijven. Het gebruik van de computer vereist meer inzichten in wiskundige principes, waarbij vooral moet worden gelet op fundamentele kennis en begrip. Gravemeijer, die tevens een parttime aanstelling heeft aan de Vanderbilt University in Nashville in de VS, spoort de leraren aan een beetje meer te experimenteren met hun eigen vak. Gezien het hoge tempo waarin de technologie zich ontwikkelt moet haast worden gemaakt met de omvorming van het vak wiskunde. (rak)