Overslaan en naar de inhoud gaan

Huidige aanpak is doodlopende weg

De manier waarop de informatisering nu is georganiseerd bij de overheid is een ‘doodlopende weg’, volgens betrokkenen. Vooral in de SUWI-keten is inmiddels een dermate sterke vervlechting van systemen en applicaties ontstaan dat de noodzakelijke automatiseringsslagen niet gemaakt kunnen worden. Ook de kwaliteit van de bewerkingen is niet meer voorspelbaar.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De situatie bij het UWV is hiervan een schoolvoorbeeld. Daar staan niet alleen de systemen van ‘bloedgroepen’ als Cadans, GAK en USZO nog naast elkaar, zelfs de automatisering van een eerdere generatie als BVG en Detam is er nog terug te vinden. Dat geeft de partijen die bijvoorbeeld de polisadministratie moeten opbouwen handenvol problemen. UWV gebruikt 1400 applicaties en 46 basisregistraties. Het gerucht gaat dat de polisadministratie, waarin dienstverbanden en uitkeringsrelaties van alle werknemers moeten worden opgeslagen, op de startdatum maar een klein deel van de beoogde functionaliteit zal bieden. Overigens ontkent de woordvoerder van UWV dat ten stelligste: "Op 1 januari is de polisadministratie klaar met volledige functionaliteit." Het consortium wil deze problemen oplossen vanuit de objecten zelf, zegt Ronald Drijver van HP: "Applicaties ontvlechten en van een nieuwe interface voorzien en een grote database eronder hangen, werkt niet. Wij stellen voor op een andere manier met informatie om te gaan: vanuit het object zelf. Een ww-aanvraag die wordt ingescand krijgt direct eigenschappen en stuurinformatie mee die het bestand in een executable veranderen. Het zet als het ware zelf de stappen in het werkproces. Daarom kan dit onafhankelijk objectmodel gecombineerd worden met de bestaande infrastructuur: je repareert de problemen vanuit het object zelf zonder dat alle bestaande systemen vervangen hoeven te worden. Bovendien hoeven aanpassingen in de processen niet meer doorgevoerd te worden in al die applicaties, maar alleen in de meta-tags van het object. Dat is dan geen taak meer voor de ICT’er, maar voor de eigenaar van het proces. Dan gaat het over het proces en niet over ICT." Burgergegevens Met het centraal opslaan van informatie over de burger wordt volgens Drijver een enorme efficiencyslag gemaakt. "Alle ‘dubbels’, de gegevens die nu tot wel 25 keer op verschillende plaatsen zijn opgeslagen, kunnen hier worden geschoond. Als iemand een naam begint te typen escaleren onmiddellijk alle andere adresobjecten. Tegelijkertijd zijn de objecten zo gemaakt dat ze zich niet laten aftappen naar een andere verzameling dan de authentieke verzameling, het raakt nooit het contact kwijt met de tijdserver en blijft gehoorzaam aan de workflow die in het object is gepubliceerd. Het object blijft daardoor authentiek."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in