ICT-investeerders lijken angst te boven
Aan de nieuwe ronde doen naar verluidt zowel bestaande als nieuwe investeerders mee. Zecco zegt het geld te willen gebruiken voor uitbouw en verbetering van de dienstverlening van het bedrijf.
Het bedrijf ThinTables uit Breda heeft risicodragend kapitaal weten aan te trekken van een consortium van Technostars, de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en Swing. ThinTables heeft een ICT-concept ontwikkeld voor leerlingen van basisschool tot hoger onderwijs, dat bestaat uit een schoolmeubel als hardware, een platform van data-integratie als middleware en een beheeroplossing als software. Via de middelware worden content, leerlingadministratie en volgsystemen geïntegreerd. Alle drie de investeerders namen minderheidsbelangen.
Fourplus Customer Contact Center uit Hilversum verwierf kapitaal van het Private Plus Fund. Het contactcenter is ontstaan als callcenter binnen Canal+ en CanalDigitaal. Fourplus wil met het kapitaal de opgedane ervaring in media en entertainment ook kunnen aanwenden in andere sectoren en daarnaast enkele nieuwe concepten “in de markt zetten”. Private Plus Fund is een nieuw investeringsfonds dat is opgericht door informele investeerders uit het noorden en wordt beheerd door Newion Investments Management, dat gevestigd is in Heerenveen.
Spotzer, een Amsterdams bedrijf dat betaalbare reclamefilms verkoopt aan kleine ondernemers, heeft in een nieuwe financieringsronde 10 miljoen euro aangetrokken. Het kapitaal is afkomstig van European Directories, dat onder meer De Telefoongids uitgeeft, en van Sierra Ventures, een verschaffer van risicokapitaal uit Menlo Park. Met het nieuwe kapitaal wil Spotzer zijn positie in de Verenigde Staten versterken waar het al twee kantoren heeft en nu een netwerk van strategische relaties wil opbouwen in de televisie- en internetmedia.
Eerder staken onder meer Dutchview, Cyrte Investments (Delta Lloyd) en enkele private financiers geld in het bedrijf.
Als het om sociale netwerken en geld gaat, is de aandacht meestal gericht op massaplatforms als Facebook en Hyves, maar her en der springen steeds meer nichenetwerken op die ook een bestaansrecht zoeken. De Amerikaanse startup Red Room bracht een gelijknamige site in het leven, die onlangs 1,25 miljoen dollar kapitaal aantrok bij informele investeerders. Red Room is een platform voor professionele schrijvers die hun werk willen promoten en interacties met lezers willen aangaan. De site heeft onder meer Salman Rushdie en Amy Tan kunnen interesseren. Eerder dit jaar trok het netwerk voor muziekliefhebbers Buzznet 6 miljoen dollar aan, terwijl Daily Strength, een netwerk voor mensen met gezondheidsklachten, ruim 5 miljoen verwierf.
Innovation Award voor Sellaband en Hyves
Alsof in de werelden van IT, reclame en media nog niet genoeg prijzen en onderscheidingen worden uitgereikt, heeft adviesorganisatie Accenture zijn eigen Media & Entertainment Awards in het leven geroepen. Deze award werd onlangs uitgereikt aan de bedrijven Sellaband en Hyves, beide Nederlandse kanshebbers die voor hun bedrijfsmodel intensief gebruikmaken van internet en IT.
Sellaband maakt het voor jonge, onbekende musici mogelijk om via internet kapitaal te vergaren voor het maken van de eerste commerciële producties. Hyves is de Nederlandse troefkaart in de mondiale slag om de markt voor vriendennetwerken, een markt waar ook bedrijven als Facebook en Google in actief zijn.
De Accenture Media & Entertainment Award keert jaarlijks terug. Andere prijzen waar Nederlandse IT-kanshebbers voor in aanmerking komen, zijn de Broos van Erp-prijs, die wordt uitgereikt door het ministerie van Economische Zaken aan innovatieve ICT-bedrijven, de New Venture-prijs van adviesbureau McKinsey voor startende technologiebedrijven, de SpinAward voor interactieve communicatie, de Technopartner-award voor inmiddels gestarte technologiebedrijven en de Vosko Trofee voor Business en Innovatie van Vosko Networking en hoogleraar Jaap van Til. Accenture heeft bij zijn prijs een heuse onderscheiding bedacht, een Blauwe Tulp, die symbool moet staan voor de continue zoektocht naar unieke, innovatieve concepten.