ICT-inzet ‘werk & inkomen’ moet beter
Omgekeerde intake Van Hoof formuleerde zijn voornemens in reactie op drie rapporten. De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) beschrijft in het onderzoek ‘Intake en beoordeling bij de bijstand’ dat de gegevensuitwisseling tussen CWI en gemeente beter moet. Nu doen sociale diensten CWI-werk nogal eens over. Een ander IWI-rapport (‘Afgesproken’) stelt dat afspraken tussen CWI en gemeente vaak verschillend geïnterpreteerd worden. Verder verscheen het rapport ‘De burger bediend!’ van de Expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI. De commissie voorziet op termijn een ‘omgekeerde intake’, waarbij de klant relevante gegevens die al (in basisregistraties) bij de overheid bekend zijn, krijgt voorgelegd en deze alleen hoeft te controleren en aan te vullen. De Belastingdienst wil deze aanpak overigens al in 2007 toepassen bij de aangifte. Waar de staatssecretaris uitvoerders opport ICT effectiever in te zetten, willen uitvoerders van de staatssecretaris ook meer actie. Per 1 januari gaat veel nieuwe wet- en regelgeving gelden, maar sociale diensten weten amper waar ze aan toe zijn. Met het ministerie bestaat de afspraak dat zes maanden tevoren zo veel bekend is dat systemen aangepast kunnen worden. Hoewel het nog geen juli is, luiden de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de organisatie van sociale diensten Divosa in een brief aan Van Hoof reeds de noodklok. Ze noemen acht zaken die geïmplementeerd moeten worden, maar signaleren een ‘gebrekkige wijze’ waarop ze worden geïnformeerd, en voorzien tijdnood.