Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT-inzet ‘werk & inkomen’ moet beter

Staatssecretaris Van Hoof wil intensievere ICT-samenwerking tussen CWI, UWV en sociale diensten. Vóór 1 juli wenst hij een plan van aanpak voor een gemeenschappelijk dossier, dat alle organisaties gebruiken. Eind volgend jaar moet het er zijn. Ook wil hij dat burgers dan hun gegevens niet meer bij CWI én UWV of gemeente hoeven op te geven. Eenmalige gegevensverstrekking gaat hij wettelijk regelen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Omgekeerde intake Van Hoof formuleerde zijn voornemens in reactie op drie rapporten. De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) beschrijft in het onderzoek ‘Intake en beoordeling bij de bijstand’ dat de gegevensuitwisseling tussen CWI en gemeente beter moet. Nu doen sociale diensten CWI-werk nogal eens over. Een ander IWI-rapport (‘Afgesproken’) stelt dat afspraken tussen CWI en gemeente vaak verschillend geïnterpreteerd worden. Verder verscheen het rapport ‘De burger bediend!’ van de Expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI. De commissie voorziet op termijn een ‘omgekeerde intake’, waarbij de klant relevante gegevens die al (in basisregistraties) bij de overheid bekend zijn, krijgt voorgelegd en deze alleen hoeft te controleren en aan te vullen. De Belastingdienst wil deze aanpak overigens al in 2007 toepassen bij de aangifte. Waar de staatssecretaris uitvoerders opport ICT effectiever in te zetten, willen uitvoerders van de staatssecretaris ook meer actie. Per 1 januari gaat veel nieuwe wet- en regelgeving gelden, maar sociale diensten weten amper waar ze aan toe zijn. Met het ministerie bestaat de afspraak dat zes maanden tevoren zo veel bekend is dat systemen aangepast kunnen worden. Hoewel het nog geen juli is, luiden de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de organisatie van sociale diensten Divosa in een brief aan Van Hoof reeds de noodklok. Ze noemen acht zaken die geïmplementeerd moeten worden, maar signaleren een ‘gebrekkige wijze’ waarop ze worden geïnformeerd, en voorzien tijdnood.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in