ICT levert school wel wat op
Alfons ten Brummelhuis, die de ‘Rendementsnotitie’ opstelde, ontkent dat Oosterbeek als een rode lap heeft gewerkt. "De uitspraken van Oosterbeek zorgden ervoor dat er een discussie over losbarstte en dat is positief. Zijn uitspraken sprongen eruit omdat de tendens bij onderzoeken de laatste jaren toch duidelijk positieve resultaten laat zien. Nu blijkt dat zijn uitspraken niet steekhoudend waren." Ict op School bekeek drie grote overzichtsstudies die in 2002 in ons land, in 2003 in de Verenigde Staten en dit jaar in het Verenigd Koninkrijk plaatsvonden en samen vele duizenden onderzoeken beslaan. De uitkomst bleek in alle drie de gevallen positief, hoewel de onderliggende onderzoeken niet alleen positieve resultaten opleverden. Daartoe moet aan meerdere voorwaarden, namelijk apparatuur, programmatuur, deskundigheid en visie voldaan worden zo bleek, aldus Ten Brummelhuis. "Er spreekt een heldere trend uit alle onderzoeken dat leerlingen leren leuker vinden als ze ICT gebruiken en daardoor meer betrokken raken en meer interesse aan de dag leggen. Dat levert uiteindelijk betere schoolresultaten op. Maar ICT is gereedschap en daar moet de leerkracht wel mee om kunnen gaan." Oosterbeek kwam tot drie maal toe met zijn stelling dat ‘computers in het onderwijs geen resultaten opleveren’ in de media. Zijn uitspraken waren gebaseerd op Israelisch en Amerikaans onderzoek. Deze onderzoeken waren niet ondeugdelijk, maar de uitkomsten werden verkeerd geïnterpreteerd, aldus Ten Brummelhuis. "Zowel in de VS als hier blijkt dat tweederde van de uitspraken die op dit onderzoeksterrein gedaan worden niet worden onderbouwd door het onderzoek en derhalve niet steekhoudend zijn." Samen met onderzoekers uit het veld gaat Ict op School eisen formuleren waaraan onderzoek en uitspraken moeten voldoen om bruikbaar te zijn voor de mensen van de praktijk en het beleid. Het ministerie van OC&W heeft de stichting gevraagd handen en voeten te geven aan het praktisch toepasbaar maken van dergelijk onderzoek.