Overslaan en naar de inhoud gaan

Impuls voor e-overheid op losse schroeven

Op voorstel van de ministers Zalm (Financiën), Wijn (EZ), Nicolaï (Bestuurlijke Vernieuwing) en staatsecretaris Van Hoof (SZW) had het vorige kabinet in het najaar besloten 200 miljoen euro uit te trekken voor invoering van zaken als basisregistraties, omgevingsvergunning, digitaal klantdossier en persoonlijke internetpagina. De financiering zou worden geregeld in de Voorjaarsnota 2007.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het recent aangetreden kabinet echter noemt in het coalitieakkoord de verplichtingen uit de ‘Boedelbrief’, die ongedekte uitgaven van het vorige kabinet beschrijft, inmiddels ‘tegenvallers’ en stelt dat ministeries die zelf moeten oplossen om aldus ‘besparingen’ te realiseren. Ook in de rest van het akkoord komt de e-overheid er bekaaid af. Alleen het elektronisch kinddossier, het dito medicatie- en patiëntendossier worden genoemd.
Haagse bronnen uiten zorg over wat er van het kabinetsbesluit over de investeringsimpuls terechtkomt. Het besluit getuigde van ‘sense of urgency’ en die is bij de zich nog inwerkende nieuwe bewindslieden nog niet gesignaleerd. Nu het regeerakkoord de kwestie bij afzonderlijke departementen neerlegt, vrezen ze dat deze zelf weer middelen claimen. “Dan zitten we weer in de oude situatie: ieder voor zich en God voor ons allen”, aldus een ingewijde.

Begrotingspost
Het besluit sprak zich ook uit voor budgetfinanciering van exploitatie en onderhoud van voorzieningen. Dan wordt bijvoorbeeld de basisregistratie personen (GBA) niet meer in de lucht gehouden door gegevensafnemers een vergoeding te vragen, maar wordt het een vaste post op de begroting van het verantwoordelijke ministerie (in dit geval BZK). Ook aan de uitwerking van dit beginsel is nog nauwelijks gewerkt.
De Manifestgroep (tien samenwerkende uitvoeringsorganisaties) heeft vorig jaar al aan de bel getrokken over de financiering van de e-overheid. Nu voorzieningen van de ontwikkelfase overgaan naar de implementatie, is voor dat laatste te weinig aandacht, stelt voorzitter Johan Hakkenberg. Als voorbeeld noemt hij de ‘Overheidsservicebus’, cruciaal instrument voor de communicatie binnen en met het stelsel van basisregistraties. Daarvoor is volgens hem geen geld. Een woordvoerder van beheerorganisatie GBO.Overheid bevestigt dat het niet op de begroting staat en dat men nu doende is ‘financiering bij elkaar te schrapen’. Een nieuw ICTU-programma moet dan in september een servicebus opleveren.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in