In control
De bewegingen van de metrostellen wordt afgebeeld op een panoramatableau, een paneel met een totale breedte van maar liefst 11,70 meter waarop de lijnen schematisch zijn weergegeven. Het gaat om de Erasmuslijn, het oudste gedeelte van het net, dat in 1968 werd geopend. Lijn nummer twee is de zogeheten Calandlijn, een in de jaren tachtig toegevoegd spoor dat in oost/west-richting is aangelegd. De Beneluxlijn completeert het geheel, het vormt een aansluiting van de Erasmuslijn en Calandlijn. Metrostellen bewegen zich niet alleen over de genoemde baanvakken, ze rijden ook geregeld over de twee grote emplacementen die vervoersbedrijf RET rijk is. Ook van die verzamelingen opstel- en uitruksporen is op het regelpaneel een schematische voorstelling gemaakt. Overdekte gedeelten, zoals remises en werkplaatsen zijn daarbij voorzien van een arcering. De medewerkers van de CVL zorgen ervoor dat het openbaar vervoer in de Maasstad in goede banen wordt geleid. Op rustige momenten kan dat gebeuren door vijf mensen, tijdens de spitsen loopt dat op tot het maximum van zestien mensen. De leiding van het hele proces ligt in handen van de verkeersleider, rechts op de foto. Hij heeft voor zijn neus een uitgebreide verzameling apparatuur om binnen korte tijd contact te kunnen maken met alle uithoeken van het tram-, bus- en metronet. Een reeks speciale telefoons geeft bijvoorbeeld direct toegang tot de hulpdiensten, waaronder brandweer, politie of ambulance. Links van de verzameling telefoons staat een mobilofoonstation, waarmee alle ‘spelers in het metrodecor’ draadloos benaderd kunnen worden. De controlekamer is overigens een van de zeer weinige afdelingen binnen het openbaar vervoerbedrijf RET, die de beschikking heeft over een eigen fulltime ICT-medewerker. Deze zorgt ervoor dat alle apparatuur in optima forma verkeert en dat ook blijft. De CVL-medewerkers kunnen met behulp van de computer ieder gewenst detail van het metronet nader bekijken. Videoverbindingen zorgen ervoor dat het personeel als het ware bovenop de actie zit. De controlekamer wordt momenteel verbouwd, boven het brede panoramatableau wordt nog een serie monitoren gemonteerd. Die schermen zijn verbonden met camera’s op alle stations en haltes van de metro en zij laten zien wat er op de perrons gebeurt. Momenteel telt het net 38 van die stations, na de opening van de Beneluxlijn groeit dit tot 44 stuks.