Informatiepunt e-handel verstoft
De aanpassingswet Richtlijn Elektronische Handel die begin november door de Tweede Kamer werd aangenomen, ligt nu ter beoordeling bij de Eerste Kamer. Publicatie van de wet volgt naar verwachting begin volgend jaar. Dan pas kan het contactpunt Richtlijn Elektronische Handel van acquit. Dit contactpunt moet burgers en bedrijven via het web gaan voorlichten over de rechten en plichten bij online-handel. Een team van juristen staat klaar voor het oplossen van complexe vragen. ECP.nl richtte dit contactpunt al anderhalf jaar geleden op in opdracht van het ministerie. Schade "De ernstige vertraging bij de invoering van de wet heeft waarschijnlijk geleid tot flinke economische schade", stelt Arie van Bellen, directeur van het Electronic Commerce Platform (ECP.nl). Hoe groot die schade is, kan hij niet aangeven. "Je kunt moeilijk bepalen hoeveel winkelketens gewacht hebben met investeren in een online verkoopkanaal in afwachting van een juridisch kader, maar dat dat aan de orde was, is zeker." Van Bellen vraagt zich overigens af of dat afwachten terecht is. De belangrijkste zaken die de Richtlijn Elektronische Handel omvat, zijn al door andere regelingen ondervangen, zoals bijvoorbeeld de elektronische handtekening en het consumentenrecht. De nieuwe wet levert vooral het kader waarbinnen al deze regelingen vallen. De Europese Commissie constateert in het rapport goede vorderingen in de ontwikkeling van de elektronische handel. De omzet van elektronische handel bedraagt weliswaar nog slechts 1 à 2 procent van de totale detailhandelomzet. Toch zijn de vooruitzichten gunstig, zo meent de Commissie. Het cadeauseizoen in 2002 zorgde voor een omzetsprong van 86 procent ten opzichte van 2001. In drie jaar tijd zal de totale omzet uit webverkoop in de lidstaten verzevenvoudigen tot 70 miljard euro. In 2006 koopt zo’n 54 procent van de internetters in Europa ook daadwerkelijk producten via het wereldwijde web, verwacht de commissie.