Overslaan en naar de inhoud gaan

Inlichtingenbureau koerst af op debacle

De samenloopapplicatie, zoals het systeem wordt genoemd, vergelijkt gegevens van de gemeentelijke sociale diensten met die van de Belastingdienst, de Informatie Beheer Groep en de UWV. Dubbele uitkeringen moeten zo voorkomen worden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De overdracht van het systeem aan het ministerie van SZW vond in december 2001 plaats. Het was een ‘fixed-price/fixed-date’-project, uitgevoerd door Cap Gemini. De acceptatie gebeurde onder de voorwaarde dat Cap een reeks gebreken binnen drie maanden zou verhelpen. Dat is niet gelukt. In een rapport van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) is nu opgesomd waar het aan schort. Door een hardnekkig geheugenprobleem blijft de applicatie instabiel. De database gebruikt steeds meer systeemgeheugen, waardoor herstarts nodig zijn. “De terugmelding aan de gemeenten verloopt daardoor met horten en stoten en is niet altijd volledig. In de processen krijg je dan problemen”, zegt Enrico Stoop van het IB. Een pijnlijk gegeven is dat niet te achterhalen is hoe dat komt, doordat technische systeemdocumentatie ‘uiterst beperkt aanwezig’ is en sinds die voorwaardelijke acceptatie ‘niet of nauwelijks bijgewerkt’. Verder zijn er problemen met de IBM-producten – Websphere en MQSeries – waarmee Cap het systeem heeft geconstrueerd. Waarom voor deze middelen en voor de gebruikte architectuur is gekozen, valt niet te achterhalen. Slechts een tijdrovende analyse van de broncode zou enige helderheid kunnen verschaffen. Er zijn nog maar twee Cap-deskundigen over met operationele kennis over het systeem. Het Inlichtingenbureau (IB) denkt dat Cap de problemen ten onrechte wijt aan de testaanpak, die gaande het project varieerde. Van de 496 gemeenten zijn er inmiddels 76 op het systeem aangesloten. Gezien de ‘forse risico’s’ is besloten een verdere uitrol tot 1 oktober stop te zetten. Het bestuur van het IB houdt Cap Gemini juridisch verantwoordelijk voor de problemen. “Daarmee hebben we Cap op scherp gezet”, zegt Stoop. “We zijn nu constructief bezig.” Een woordvoerster van Cap bevestigt dat en zegt dat er wordt gewerkt aan het oplossen van ‘wat kleine gebreken’. Het op orde brengen van de documentatie was volgens Stoop één van de in december gemaakte afspraken. “In april hadden ze dat nog steeds niet gedaan. Je moet het natuurlijk professioneel aanpakken en plannen. Als je dat als leverancier blijft doen op ad-hocbasis en te laag in de organisatie laat regelen, gaat het mis.” Stoop denkt wel dat het nog steeds mogelijk is alle gemeenten zoals gepland voor het eind van dit jaar aan te sluiten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in