Internationale bedrijven hamsteren domeinnamen
Wie zijn oor te luisteren legt in het Mekka van het computerrecht hoort bij lokale juristen steevast het tijdsprobleem. Deals en dus de onderliggende contacten moesten gisteren klaar zijn en dat geldt ook voor allerlei maatregelen in relatie tot de bescherming van intellectuele eigendom. Vaak een onmogelijke opgave, nu de technologie zelf complex is, de toepassingen legio zijn en ICT-gerelateerde wetgeving en rechtspraak uitdijen. Octrooi Wetgevers hebben internet ontdekt en richten zich op de normering van elektronische handtekeningen, maken formele en materiële regels voor de e-koop en passen de auteurswet aan. Daarnaast spreekt de zittende magistratuur regelmatig haar oordeel uit. Om eens wat te noemen, een ‘business method’ zoals een snelkassasysteem voor afrekenen op internet, kan in de Verenigde Staten nu als octrooi worden beschermd (Amazone.com versus BarnsAndNoble) en er komt meer jurisprudentie beschikbaar ten aanzien van privacy, muziek en vergelijkende reclame in online perspectief. Deze juridische ontwikkeling heeft één vraag gemeen: ‘How far can you go in cyberspace?’ Voor Michelle Kaiser leidt het geen twijfel dat sommigen in het beloofde digitale land te ver gaan. Tot twee weken geleden was Kaiser bedrijfsjuriste bij Playboy Enterprise International, Inc. De Amerikaanse juriste, thans advocaat in Chicago, vocht dagelijks een felle oorlog tegen online misbruik van een of meer van de zesduizend geregistreerde Playboy-merken in zo’n honderdvijftig landen dan wel een of meerdere van de ruim twaalfhonderd generic Top Level Domain Names waarvan het wereldwijde mediabedrijf eigenaar is. “Vanuit onze positie bezien heeft internet veel weg van het Wilde Westen.” De enorme mogelijkheden en het grensoverschrijdende karakter van internet brengen met zich mee dat juridisch advies op dit terrein, overigens net zoals automatiseringsadvies, om strategische consultancy vraagt. Pro-actief. Natuurlijk, in het voorbeeld van Playboy worden piraten van haar handelsnamen, merken, auteursrechten en domeinnamen zeker repressief juridisch aangepakt. ‘Sue the bastards’. Maar Michelle Kaiser voer-de bij haar vorige werkgever tevens preventieve maatregelen in. Op het 22ste Computer & internet Law Institute van de Law School of Southern California in Los Angeles gaf Kaiser een kijkje in de juridische keuken. Aantasting goede naam Registreer als generic Top Level Domain Name (gTLD) naast de eigen handelsnamen (playboy.com, playboytv.com) en merken (playboybunny.com, adultvision.com), bijvoorbeeld typo’s (ppplayboy.com, playboyy.com, etc.). Ter illustratie: United Airlines heeft last van het feit dat de domeinnaam untied.com geregistreerd is door een boze frequent flyer die met deze domeinnaam een website opereert die klachten openbaart over deze luchtvaartmaatschappij. Voor de goede orde: dat is rechtmatig. Kaiser’s strategic legal counseling gaat verder. Om aantasting van de goede naam en faam van wat waarschijnlijk ’s werelds sterkste mannenmerk is, op internet voor te zijn, registreerde Playboy Enterprises zelf ihateplayboy.com, playboysucks.com en soortgelijke domeinnamen. Hier moet wel een balans gevonden worden tussen de hoeveelheid defensieve registraties van domeinnamen op internet en het beschikbare budget. Interessant zijn verder de domeinnaamregistraties van advertentieleuzen (playboyentertainmentformen.com) en individuele titels (playboyadvisor.com). Daarnaast past in de Global Domain Name Strategy van Playboy’s imperium tevens aandacht voor vreemde schriften. Zo registreerde Playboy ruim vijftig.com,.net en.org TLD’s met Japanse, Chinese en Koreaanse spelling. Noodzakelijk voor een multinational. Bij de registratie van domeinnamen in landen (ccTLD’s:.nl,.de,.it, etc.) doen zich soms problemen voor. Dat ligt aan de van de gTLD’s afwijkende voorschriften. Kent het Amerikaanse systeem in beginsel geen restricties bij registratie, in andere landen is dat helaas vaak wel het geval. Daarbij gaat het om verschillende beperkingen die locatie organisaties naar eigen inzicht aan de markt opleggen. De registratie zelf kan alleen via tussenpersonen zoals Internet Service Providers worden uitgevoerd, er wordt onderscheid gemaakt tussen bedrijfsregistraties en personenregistraties. Ondernemingen die willen registreren moeten inschreven staan bij de Kamer van koophandel in het betrokken land. Overregulering Soms gaat het laatst genoemde beperking nog verder. Er zijn landen waar het onvoldoende is dat bijvoorbeeld een lokale advocaat waar het bedrijf ‘kantoor houdt’, voor zijn cliënt domeinnamen registreert. Dat komt omdat de regels voorschrijven dat het bedrijf daadwerkelijk een eigen vestiging in dat land moet hebben. Playboy Enterprises heeft om die reden – tegen wil en dank – buitenlandse kantoren geopend. Deze en andere vormen van overregulering van internet zijn niet in het belang van online zakendoen; iets wat veel wetgevers en beleidsmakers juist hoog in het vaandel hebben staan. En, om een Nederlands voorbeeld aan te halen, beperkende voorschriften bij het registreren van landendomeinnamen bieden geen garantie tegen problemen. Kijk naar perikelen rond NameSpace.