ISP’s verdeeld over ingrijpen tegen virusverspreiders
Toch is ook KPN bezig met de veiligheid van Internet. "Als we merken dat klanten grote hoeveelheden mail verzenden, sturen we eerst een email om ze daarop te wijzen. Als er na het tweede mailtje nog niets verandert dan bellen we. Mocht er dan nog steeds niks gebeuren, dan sluiten we de uitgaande pop-mail af." Internet Service Provider Luna.nl houdt niet actief in de gaten of er problemen zijn met virussen of spam. "We kunnen niet al het uitgaande verkeer monitoren. Maar als er klachten zijn ondernemen we direct actie." XS4all spreekt klanten wel aan op overlast. "Als wij merken dat iemand virussen verspreidt, dan zijn er twee varianten: eerst waarschuwen we en krijgt de klant tijd om het probleem op te lossen. Maar als het ernstig is plaatsen we direct een filter", zegt Simon Hania van XS4all. Om probleemveroorzakers op te sporen hoeft XS4all niet al het uitgaande verkeer te monitoren, zoals Luna stelt. "Er zijn verschillende manieren om dat indirect te detecteren, waaronder diverse ‘vallen’ in ons netwerk." Hania is het slechts gedeeltelijk met F-Secure eens dat ISP’s meer verantwoordelijkheid moeten dragen. "Dat kun je niet afdwingen. Dat zou de keuzevrijheid van consumenten hinderen." Richard Nash van EurolSPA, de branchevereniging van Europese aanbieders van toegang tot internet, vindt het een moeilijke zaak. Vaak versturen mensen niet expres spam, maar per ongeluk. "In Europa is er geen formeel beleid op dit vlak. In Oostenrijk hebben de verschillende ISP’s wel een gedragscode afgesproken. Daarin staat dat providers moeten streven naar effectieve, maar niet-storende manieren om spam te voorkomen en verwijderen." Daar bedoelen ze mee dat mensen vaak niet expres virussen verspreiden en dat gelijk afsnijden van het internet dan een te zware represaille is. Nash: "Europees beleid of niet, spam en virussen zijn niet alleen schadelijk voor klanten, maar ook voor het netwerk. Daarom is een code als in Oostenrijk ook zo goed."