Overslaan en naar de inhoud gaan

ITSMF wil voortrekkersrol vervullen

Op 20 september kiest de vereniging, die nu uit 430 leden (bedrijven en organisaties) bestaat, een nieuwe voorzitter. Tot die tijd vervult Jan Niessen ad interim het voorzitterschap. Volgens Niessen gaat de vereniging zich meer bezighouden met nieuwe ontwikkelingen, met als doel daar mede vorm en inhoud aan te geven.
Wat er ook moge veranderen binnen het ITSMF, één uitgangspunt blijft ongewijzigd: de vereniging blijft leveranciers-onafhankelijk.
itsmf

Om die reden legt Niessen van Ultracomp, onderdeel van de Britse Fox IT-Group (consultancy, opleidingen en tooling) en auteur van een van de Itil-boeken, zijn bestuursfunctie neer om plaats te maken voor een strikt onpartijdige nieuwe man.

Treetje hoger
“Het vakgebied is volop in beweging en daarmee veranderen ook de verantwoordelijkheden die aan servicemanagers worden toegedacht”, vindt Niessen. “Tot nu toe is de servicemanager de verbindende schakel tussen de IT-afdeling en de organisatie. Een dienende en faciliterende functie. De laatste tijd nemen we waar dat de servicemanager een treetje hoger komt te staan en partij wordt bij projecten en nieuwe ontwikkelingen. Daarbij zal hij in een vroegtijdig stadium moeten aangeven wat er ontwikkeld moet worden. Dat houdt tegelijk in dat de servicemanager ook veel meer een vorm van intern accountmanagement op zijn schouders krijgt.”
Volgens Niessen is de trend al waarneembaar. Succesvol servicemanagement doorvoeren betekent niet meer IT-invulling geven aan een bestaand of zich ontwikkelend project of afdeling, maar in het voorstadium van de businessplanning aangeven hoe een nieuw project het best met bestaande of nog te ontwikkelen IT moet worden ingericht.
“We zien steeds vaker dat Service Management-overwegingen een doorslaggevende rol spelen in de strategie van de IT-afdelingen”, aldus Niessen.

Zelfkritiek
De afgelopen jaren heeft het ITSMF zich geprofileerd als een platform voor het uitwisselen van kennis en ervaringen. Het ITSMF-congres in Noordwijk wordt elk jaar druk bezocht. Vorig jaar werden 800 bezoekers geteld. Daarnaast organiseert de vereniging seminars en themabijeenkomsten over specifieke onderwerpen en probleemgebieden.
“Dat is mooi, maar dat kan natuurlijk geen reden zijn om achterover te leunen en tevreden vast te stellen dat we het goed doen”, vindt Niessen. “Er zijn ook dingen die we nog niet doen of nog steeds niet goed doen. Als we de groei in de vereniging willen houden, moet er meer aandacht komen voor nieuwe ontwikkelingen binnen servicemanagement. Een ITSMF-lid mag van ons verwachten dat we dat niet alleen begeleiden, maar dat we ook vooraan lopen.”
De vereniging denkt dit voornemen het best te kunnen verwezenlijken door het herinrichten van haar kantoor onder leiding van een manager, die op zakelijke overwegingen stuurt in plaats van alleen op creatieve inhoud. De structuurwijziging houdt verder in dat het aantal van negen bestuursleden wordt teruggebracht en dat het bestuur de verenigingsbelangen behartigt en in mindere mate een inhoudsbepalend stempel op het ITSMF drukt.
Niessen: “Om een goede samenhang te krijgen tussen wat van binnen leeft en wat buiten gaande is, willen we komen tot een raad van advies waarin we ‘technology providers’, marktleiders, trendsetters, IT-personality’s en marktanalisten bij elkaar brengen. We krijgen dan een raad van advies die adviseert, een bestuur dat bestuurt en een kantoor dat organiseert.” Tot de nieuwe initiatieven behoort ook het uitgeven van een boekenreeks. Een eerste uitgave wordt een studieboek voor het onderwijs met de bedoeling dat het in de HBO-opleiding wordt gebruikt.

ITSMF-congres
Het ITSMF heeft nog niet alles op een rijtje, geeft Niessen toe. Een vraagstuk waarvoor nog geen concrete activiteiten zijn bedacht, is het probleemgebied van de ‘business IT alignment’, ook wel ‘business IT integration’ genoemd. “In de markt zien we dat de business en de IT steeds dichter tot elkaar naderen”, licht Niessen toe. “Servicemanagement is daarin slechts één van de factoren. Waar het om gaat is dat we moeten proberen de waarde van de IT binnen bedrijven aan te tonen. Tot voor kort was IT het facilitaire bedrijf; de voorwaarden scheppende factor waarbij erg op de kosten werd gelet. Nu moeten we ons concentreren op de vraag welke de toegevoegde waarde van de IT precies is en wat die inhoudt. Dat wordt erkend als een complex maar interessant vraagstuk, waarvoor we niet morgen al een handboek op tafel hebben liggen.”

Baken
Het jaarlijkse ITSMF-congres blijft het baken waarmee de vereniging de koers uitzet. Inhoud en opzet gaan ook veranderen en zijn al veranderd met het thema van het aanstaande zesde congres op 30 en 31 oktober aanstaande: ’Verrassende Haute Couture’. De nadruk ligt daarbij op maatwerk maar ook op de interactie tussen sprekers en bezoekers. Dit laatste wordt uitdagend tot uitdrukking gebracht door het motto: ‘800 sprekers en 20 luisteraars’.
“We hebben uitgesproken thema’s maar dat betekent niet dat we de diversiteit uit de toekomstige congressen moeten halen”, vindt Niessen. “Ik denk dat we in de hoofdstroom van het congres laten zien dat we voorop lopen in de markt en dat we in de zijstromen voor een bredere inhoud moeten zorgen.”

Elitair
Groeiende invloed en onafhankelijkheid mag wat Niesten betreft niet samengaan met elitaire neigingen. Daarom zijn bijvoorbeeld de regels met betrekking tot het hoofdsponsorschap van het congres onlangs veranderd. Voorheen was er een klein aantal hoofdsponsors die hadden bedongen om het volgende jaar weer te kunnen sponsoren. Er is nu een rouleersysteem ingevoerd, waarmee deze voorkeursbehandeling tot het verleden behoort.
“Als ITSMF kunnen we juist meer bereiken door anderen te helpen en te ondersteunen en zo mogelijk ruim baan te geven. Als voorbeeld noem ik de ISPL-groep (Information Services Procurement Library). Dit is een ‘Special Interest Group’ die we niet per se onder onze vleugels willen houden. Als deze club levensvatbaarheid toont, kan die wat ons betreft een zelfstandige belangenvereniging worden.”
Jan Niessen: “We zien steeds vaker dat Service Management-overwegingen een doorslaggevende rol spelen in de strategie van de IT-afdelingen” foto: ton borsboom

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in