‘Je haalt de talenten er echt uit’
De eerste stage kwam op initiatief van een ROCscholier tot stand. "We werden benaderd door een leerling die elders stage liep. Het enige dat hij daar deed was monitoren testen en hij wilde graag meer doen. We hebben hem toen aangenomen en zo is het contact met scholen ontstaan. We zijn gaan praten over wat we voor elkaar kunnen doen. Dit jaar hebben we die certificering van ICTleerbedrijf gekregen. Op dit moment zijn we met de scholen bezig met het nieuwe competentiegerichte onderwijs, daar verandert het één en ander in. De ondersteuning door de ROC’s is wel goed, twee keer per jaar een bezoekje en verder houden we telefonisch contact. Als wij een lastig gesprek hebben met een leerling, melden we dat altijd aan de school." De stage wordt ingericht naar het leerprogramma van de scholier. "Je kunt veel aspecten van de stage zelf invullen, maar het takenboek dat ze van het ROC meekrijgen moeten ze in ieder geval doorwerken. Daar maken we dan een rooster voor met zo veel mogelijk variatie. Dat kan omdat we een relatief kleine organisatie zijn, waar medewerkers heel zelfstandig werken." Naast de stagiairs van de ROC’s heeft het bedrijf ook werk in het kader van de WIW (Wet Inschakeling Werkzoekenden) en de WSW (sociale werkvoorziening). "Dat zijn vastomlijnde trajecten waarin het ‘wennen aan werk’ en het ‘wennen aan de wekker’ heel belangrijk zijn", zegt Mulder. "Op het moment dat je dat wilt en kunt, is de stap naar een opleiding ook sneller gezet." Betrokken Mulder komt zelf uit de sociale werkvoorziening, en directeur Willem Kazius is een maatschappelijk betrokken ondernemer. Samen staan ze helemaal achter het creëren van goede stageplekken. "Je moet als persoon geduld hebben met mensen, en tijd willen investeren. Je haalt de talenten er dan echt uit." "We hebben hier de begeleiding gescheiden: de praktische, dagelijkse begeleiding doet iemand die dichtbij op de werkvloer staat. Hij spreekt de jongens direct aan op gedrag, kwaliteit van het werk en dergelijke. Ik ben zelf meer op de achtergrond: iedere week leveren de stagiairs hun taken bij mij in. Ze verdiepen zich dan ook in dingen als: hoe werkt de ziekmeldprocedure, hoe is de arbozorg geregeld, en ze vervullen soms receptietaken. Ze moeten zich verdiepen in het hele bedrijf: hoe werkt het en wat is hun rol daarin. Ze zien dan ook dat ze belangrijk zijn binnen de organisatie. Dat vind ik belangrijk om mee te geven." De meeste leerlingen zijn technisch bezig. "Data verwijderen, systemen configureren volgens een bepaalde standaard. Van de verkoopafdeling komen weer opdrachten terug voor andere configuraties of extra software. We merken dat BOL’ers [beroepsopleidende leerweg, red.] en BBL’ers [beroepsbegeleidende leerweg, red.] in de praktijk goed kunnen samenwerken. De BBL’ers die hier vier dagen in de week werken en één dag naar school gaan, kennen de praktijk goed, de BBL’ers zijn theoretisch wat sterker. Dat werkt ook zo met niveau 2 en 3. De leerlingen op niveau 4 kunnen zelfs kennismaken met leidinggeven." Prima verlopen Jaco Kreukniet liep bij Wika zijn eerste stage en werkt er nu nog als vakantiekracht. "Mijn stage hier is prima verlopen", zegt hij. "Ik heb veel verschillende dingen gedaan. Het eerste halfjaar heb ik op school theorie gehad en alle hardware en softwarevakken heb ik hier wel kunnen gebruiken. De theorie leer je wel uit een boek, maar hier leer je hoe je het echt moet doen. Ik heb alle types computers hier wel in mijn handen gehad, en het is toch steeds weer anders. Volgend jaar ga ik weer verder met de opleiding. In mijn volgende stage wil ik wat meer de softwarekant op, met hardware heb ik hier veel gewerkt. Ik heb hier een leuke tijd gehad: veel jongens van dezelfde leeftijd en ook onder elkaar is het heel gezellig. Ik heb hier geleerd dat werkhouding heel belangrijk is." Graag werken Iedere stagiair is anders, heeft Mulder ervaren. "Je hebt er leerlingen bij die het werk echt zien en graag willen werken, maar er zijn ook jongens bij die om zich heen gaan kijken als ze klaar zijn. We hebben ook wel eens een stagiair gehad die stipt om 5 uur alles uit zijn handen liet vallen. Daar spreken we hem dan op aan: in het bedrijfsleven wordt dat ook niet geaccepteerd. Nu functioneert die knaap hier top." "Naast het vaktechnische kijk ik heel sterk naar werkhouding en sociale vaardigheden. Hier kom je om te leren, hier kun je nog fouten maken. Als bedrijf leer je er uiteraard zelf ook van. Mensenkennis, aan verschillende mensen op een andere manier leidinggeven. Het frappante is: als je het juiste knopje maar weet te vinden gaat het wel werken. En we scheppen er gewoon heel veel genoegen in om deze jongens een kans te geven in de maatschappij. Er is beslist een markt voor leerlingen die op dit niveau met ICT bezig zijn. Vier van onze BOL’ers gaan door naar niveau 3, en twee BBL’ers ook. Dat geeft wel aan dat ze gemotiveerd raken." Foto: Gerco Mulder, directeur van Wika Trade, en oudstagiair Jaco Kreukniet. foto: de beeldredaktie/ marco hofste