Overslaan en naar de inhoud gaan

Kabelsector peilt valkuilen e-diensten

Op het congres Innovatieve online maatschappelijke dienstverleningen bediscussiëren het Platform Nederland Breed en EPN, platform voor de informatiesamenleving, donderdag een reeks voorbeelden van breedbandprojecten. Het Platform Nederland Breed heeft met een analyse geprobeerd duidelijk te maken wat geleerd kan worden over de voorwaarden om zo’n dienst tot een succes te maken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De auteurs stellen dat maatschappelijke breedbanddiensten tegen de stroom in moeten roeien. "De keuze is dan om afhankelijk te blijven van een enkeling die daar wel in slaagt of de stromen zodanig te verleggen dat maatschappelijke breedbanddiensten in de toekomst wel voor het oprapen liggen." Camcare is een van de projecten die het Platform Nederland Breed nader onder de loep nam. Vorige maand gaf staatssecretaris Clemence Ross-Van Dorp van Volksgezondheid het startsein voor een middelgrote proef met deze vorm van zorg op afstand. Zo’n zevenhonderd zorgbehoevenden in de provincie Gelderland kunnen 24 uur per dag via Camcare contact zoeken met een verpleegkundige via een videoverbinding over een ISDN-verbinding. Alles wat de ‘zorgklanten’ nodig hebben, is hun vertrouwde televisie, de afstandsbediening, een microfoon, een videocameraatje en een kastje dat de verbinding opzet. Hulpverlener Aan de andere kant van de lijn krijgt de hulpverlener de mogelijkheid rond te kijken in de kamer van de hulpzoekende en zelfs in te zoomen op details wanneer bijvoorbeeld het etiket van een medicijnverpakking moet worden bekeken. Daarnaast verschijnen op het scherm van de hulpverlener allerlei relevante gegevens over de klant uit het dossier, maar ook actuele meetwaarden, bijvoorbeeld van de automatische bloeddrukmeter die bij de hulpzoekende staat opgesteld. De hulpverlener kan het beeld en de informatie doorschakelen naar bijvoorbeeld een huisarts of de polikliniek. De proef werd al tweemaal eerder uitgevoerd op kleine schaal. Dat leverde onverwachte resultaten op. Buiten het extra zorgcontact, dat de deelnemers waardeerden, bleken zij erg enthousiast over het contact met andere deelnemers dat via hetzelfde systeem mogelijk was. Deelneemster mevrouw van Gemert: "Voor het eerst in tien jaar kon ik bij mijn broer thuis kijken. Het opent mijn wereld enorm." Voor de veelal oudere deelnemers is de vertrouwde interface van de televisie een belangrijk voordeel van de dienst. Het gebruik van de pc is al snel een stap te ver. Door de laagdrempelige toegang tot het systeem lijkt Camcare zich echter toch te ontwikkelen tot een soort internet voor de thuiszorg. De chatfunctie van het systeem biedt mogelijkheden aan de deelnemers hun sociaal isolement te doorbreken. Daarnaast kunnen zij ook specifieke programma’s bekijken zoals van de KerkTV en van ‘Tafeltje Dekje’. Uit de analyse van het Platform komt een aantal generieke succes- en faalfactoren van online-dienstverlening naar voren. Zo moet een dienst zowel voor de aanbieder als de gebruiker een voordeel bieden in de vorm van efficiencywinst of een alternatief voor bestaande dienstverlening. Door de onbekendheid van dienstverlening op afstand is de behoefte bij de afnemers vaak niet uitgekristalliseerd. De aanbieder van de dienst moet dus in staat zijn zich snel aan te passen aan snel veranderende omstandigheden. Uit het onderzoek blijkt verder dat een multidisciplinair team, waarin kennis over gebruikers en over techniek gebundeld worden, een essentiële factor is voor succes. Continuïteit van de dienstverlening, met name in de zorgsector, moet de aanbieders zeker stellen door in een vroeg stadium te waarborgen dat de dienst erkend wordt als behandeling en dus inkomsten kan genereren. E-learning Volgens de auteurs van het rapport blijft het aantal aansluitingen met voldoende capaciteit een probleem. In veel gevallen is er dan ook nog geen sprake van echte breedbandtoepassingen omdat, om voldoende schaalgrootte te bereiken, ook van een standaard telefoon- of kabelverbinding gebruikgemaakt moet kunnen worden. Die situatie speelt minder in het onderwijs. In die sector zijn de verbindingen over het algemeen toereikend. In het onderwijs blijkt het aanbod aan zinvolle e-learning-content bedroevend. Het gebruik van lesboeken is volledig ingesleten in de Nederlandse onderwijswereld, concluderen de auteurs. De educatieve uitgeverijen nemen geen initaitief en het aantal scholen dat gedreven is om met ‘elektronisch’ onderwijs aan de slag te gaan is te beperkt om de ontwikkeling van materiaal uit te lokken.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in