Klanten IT doen moeilijk over rekening
Directeur Rob de Haan ziet twee mogelijke verklaringen voor de opvallende toename van meldingen vanuit de IT: “Bedrijven die zelf krap komen te zitten zijn eerder geneigd werk te maken van een klant die niet betaalt. Maar hier lijkt het er meer op dat IT-bedrijven gewoon vaker worden geconfronteerd met klanten die onder hun financiële verplichtingen uit proberen te komen door de juistheid van de factuur te betwisten.”
IT-sector kwetsbaar voor betwistingen
Volgens De Haan is vooral de IT-sector kwetsbaar voor ‘betwistingen’ doordat het eindresultaat hier doorgaans niet goed vooraf te omschrijven valt. Het inventariseren van de vraag en het ontwerpen zijn doorgaans deel van opdracht. “Dat biedt klanten, op zijn minst in hun eigen beleving, ruimte om te beweren dat het geleverde niet voldoet aan de bestelling. In de praktijk blijkt vaak dat ze gedurende het gehele proces met hun IT-leverancier hebben samengewerkt en pas na ontvangst van de factuur ontevredenheid uiten.”
Wat De Haan in zijn analyse sterkt, is dat ook de grafische sector de afgelopen 5 maanden meer vorderingen op zijn website te koop aanbood: “Ook daar heb je het probleem dat het eindresultaat niet vooraf eenduidig is omschreven en dat klanten die krap bij kas zijn dus altijd kunnen betwisten dat er naar behoren is geleverd.
Bovengemiddeld aantal claims
Het aantal door IT-bedrijven aangeboden claims, steeg de afgelopen 5 maanden met 18 procent naar 160 (circa 8 procent van het totale aanbod bij Verkoopjevording.nl). Het aanbod vanuit de grafische sector steeg met ruim 10 procent. Het totaal aanbod steeg in dezelfde periode met 2 a 3 procent.
Zo’n 28 procent van de door IT-bedrijven aangeboden wanbetalingen is van het type ‘betwisting’. Andere veel voorkomende ‘redenen’ om IT-facturen niet te voldoen zijn: ontkenning dat feitelijk opdracht is gegeven (19 procent) en het betwisten van meerwerk (17 procent). Andere achtergronden van in gebreke blijven zijn onder meer: consequente onbereikbaarheid van de debiteur, liquiditeitsproblemen en bedrijfsovername.
Juridische hardheid
Bedrijven die hun claims bij verkoopjevordering.nl verkopen krijgen daarvoor een bedrag dat als regel tussen de 10 en de 60 procent van het bedrag van de vordering bedraagt. Om tot een bod te komen (binnen 5 dagen na aanmelding op de site), let verkoopjevordering.nl op zaken als juridische hardheid, verwachte kosten om tot inning te komen en de (geschatte) solvabiliteit van de debiteur.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee