Overslaan en naar de inhoud gaan

Kodak wil tij keren met ‘infoimaging’

De fotogigant ziet zijn inkomsten uit traditionele producten teruglopen en wil met ‘infoimaging’ nieuwe markten betreden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Medio november gooide de centrale directie van Eastman Kodak de organisatie van het concern drastisch overhoop. Het fotografieconcern krijgt stapsgewijs drie nieuwe bedrijfsgroepen – Fotografie, Commerciële beeldverwerking en Componenten – waarin allerlei bestaande activiteiten zijn ondergebracht. Daarnaast blijven de takken die zich richten op de zorgsector en de amusementswereld gehandhaafd. Van het vijftal is de fotografiegroep met 8,5 miljard dollar omzet het belangrijkst, daarna Health Imaging (2 miljard dollar) en Commercial Imaging (ruim 1 miljard dollar). De van buitenaf aangetrokken president en ‘chief operating officer’ Patricia Russo heeft zes maanden gebroed op plannen om de winstgevendheid te vergroten en uiteindelijk de weg te effenen voor omzetgroei. Haar recept: een eenvoudiger bedrijfsstructuur met blijvend lagere kosten, snellere besluitvorming en een doortastender beheer van de productportefeuille. De nieuwe bedrijfsonderdelen krijgen eigen winst- en verliesverantwoordelijkheid en moeten onderling nauw samenwerken. Productgroepen die de beste kansen bieden op profijtelijke groei krijgen meer middelen toegestopt. Aan groei schort het de laatste tijd bij Kodak nogal. Over het derde kwartaal rapporteerde het concern een nettowinst van 96 miljoen dollar, driekwart minder dan een jaar geleden. De omzet daalde met 8 procent tot 3,3 miljard dollar. In het tweede kwartaal ging het ook al niet best: de nettowinst verschrompelde van 506 miljoen tot 36 miljoen dollar, terwijl de verkoop met 4 procent terugviel tot 3,6 miljard dollar. Net als de meeste media- en IT-concerns heeft Kodak last van de economische tegenwind, die naar verwachting van topman Daniël Carp, ook volgend jaar zal aanhouden. In totaal zal het bedrijf dit jaar 6500 tot 7500 banen schrappen om de kosten te drukken. Ondanks de huidige malaise ziet André de Kerpel, algemeen directeur van Kodak Benelux, op termijn een enorme groei voor ‘infoimaging’ weggelegd. Die markt is in totaal goed voor 225 miljard dollar en dus nu al niet meer weg te denken. “Zonder plaatjes en afbeeldingen zou het World Wide Web theorie zijn gebleven. Ook elektronische handel zou niet bestaan”, rechtvaardigt hij de strategische keuze van het concern. Categorieën Voor de convergentie van beeld en informatie zijn apparatuur, infrastructuur en informatiedragers plus diensten nodig. “Geen enkel bedrijf is vertegenwoordigd in elk van deze categorieën. Wij willen in alle segmenten een rol spelen”, zegt De Kerpel. Zo levert Kodak digitale camera’s en scanners voor het vastleggen van beelden die daarna met behulp van gespecialiseerde netwerken, verwerkingsapparatuur en software worden verstuurd, geconverteerd en opgeslagen. De onderneming is ook actief in het leveren van afdrukdiensten en van informatiedragers zoals film, papier en cd’s. Die veelomvattende strategie brengt wel het risico met zich mee dat Kodak in ieder segment sterke, aanbieders zoals Sony, Canon en HP (opnameapparatuur), Cisco, IBM en Microsoft (netwerken en software) en Adobe en Fuji (media en services) tegenover zich treft. Terwijl de digitalisering voortschrijdt, probeert Kodak greep te houden op de afwerking van de gemaakte foto’s. Door de moordende concurrentie van fabrikanten als HP, Canon en Epson is Kodak zelf niet meer betrokken bij de fabricage van pc-printers waarmee de consument zijn foto’s zelf kan afdrukken, afgezien van een alliantie met Lexmark. Het bedrijf probeert digitale fotografen via de detailhandel alsnog richting afdrukcentrale te dirigeren. Daarom plaatst Kodak in fotowinkels apparaten (Picture Makers) die digitale foto’s kunnen inlezen en naar de centrale sturen. Daarnaast is op internet een Picture Center ingericht voor het ‘uploaden’ van foto’s. Hiervan kunnen verschillende winkelorganisaties, zoals Blokker en Makro, gebruikmaken. Volgens Peter van Alphen, country manager van de Fotografiegroep, is de consument echter nog nauwelijks te porren voor dergelijke diensten. “We krijgen nog bijna niets digitaal aangeleverd, het blijft beperkt tot een paar honderd bestanden per week. Maar misschien slaat de markt om als internet sneller en toegankelijker wordt.” Een andere belangrijke doelgroep voor Kodak is de gezondheidszorg. Afgelopen week kondigde het concern plannen aan om de winstmarges van zijn divisie Health Imaging op te krikken. De fabricagekosten moeten omlaag, vindt divisiedirecteur Michael McQuade. Het bedrijf zal sommige producten herontwerpen om de productie eenvoudiger en dus goedkoper te maken. Dit jaar introduceerde Health Imaging vijftien belangrijke nieuwe producten, waarvan 60 procent digitaal. Volgend jaar verwacht marketingdirecteur Garry Norris twintig tot dertig nieuwe producten uit te brengen, waarbij het digitale aandeel oploopt tot 70 procent. Dan zal 55 procent van de divisieomzet en 30 tot 35 procent van de operationele winst uit digitale producten voortkomen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in